The Concept of Mysticism in Islam and Christianity
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, M. A. B. A. Z. A. (1973). Madarij al-Salikin, Jilid 2. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Ilmiyyah.
Aceh, A. B. (1984). Pengantar Sejarah Sufi dan tasawuf. Solo: Ramadlani.
Anwar, R. (2010). Akhlak tasawuf, Bandung: Pustaka Setia.
Arabi, M. ( ). Al-Futuhat al-Makiyyah. Beirut: Dar Sadir.
Arabi, I. ( ). Fusush al-Hikam, Vol. 1. Beirut: Dar al-Kitab a’Araby.
Arif, S. (2008). Orientalisme & Diabolisme Pemikiran. Depok: Gema Insani Press.
Ath-Thusi, A. N. S. (1960). Al-Luma’. Kairo: Dar Kitab Al-Haditsah.
At-Taftazani, A. W. G. (2008). Tasawuf Islam; Telaah Historis dan Perkembangannya. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Chittick, W. C. (1994). Imaginal Worlds: Ibnu al-‘Arabi and the Problem of the Religious Diversity. New York: State University of New York Press).
Dahlia, S. (2017). “Trinitas dan Sifat Tuhan: Studi Analisis Perbandingan Antara Teologi Kristen dan Teologi Islam” Jurnal Penelitian, Vol. 11, No. 2, 2017.
Dewan Redaksi Ensiklopedi Islam. (1993). Ensiklopedia Islam Jilid 5. Jakarta, PT. Ichtiar Baru Van Hoeve.
Ghallab, M. ( ). At-Tashawwuf al-Muqarin. Mesir: Maktabah al-Nahdah.
Ghazali, A. H. ( ). Ihya’ ‘Ulumuddin. Beirut: Dar al-Khair.
---------. (1964). Misykat al-Anwar. Kairo: al-Dar al-Qawmiyyah.
Guthrie, D. (1995). Teologi Perjanjian Baru I, (translated by Lisda T Gamadhi). Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Halim, A. (2002). Tasawuf di Dunia Islam. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Hawwa, S. (1998). Mensucikan Jiwa (Konsep Tazkiyatun Nafs Terpadu: Intisari Ihya ‘Ulumuddin al-Ghazali). Jakarta: Robbani Press.
Hidayat, H. (2012). “Tajalliyât Sufistik: Dialektika Nilai-Nilai Religius-Humanistik”, in Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, Volume 2 Nomor 2.
Jamil, M. (2004). Cakrawala Tasawuf. Ciputat: Gaung Persada Press.
Kabbani, M. H. (2007). Tasawuf dan Ihsan; Antivirus Kebatilan dan Kedzaliman. Jakarta: Penerbit Serambi.
Khaldun, I. ( ). Al-Mukaddimah. Beirut: Darul Fikr.
Munawar, S. A. H. (2002). al-Qur’an Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki. Jakarta: Ciputat pers.
McGinn, B. (1991). The Presence of God: a History of Western Christian Mysticism. New York: Crossroad.
Nasr, Seyyed Hossein, Knowledge and The Sacred (New York: State University of New York Press, 1989).
Nasr, S. H. (1980). Living Sufism. London: Paperbacks.
-------. (1999). Three Muslims Sages. Lahore: Suhail Academy.
Nasution, H. (1973). Filsafat dan Mistisisme dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Nicholson, R.A. (2002). The Mystic of Islam. Canada: World Wisdom.
Qusyairi, A. Q. N. (1999). Ar-Risalat al-Qusyairiyah (ttranslated by M. Lukman Hakiem) as Risalatul Qusyairiyah: Induk Ilmu Tasawuf. Surabaya: Risalah Gusti.
Roham, A. (1984). Pembicaraan Disekitar Bible dan Qur’an dalam Segi Isi dan Riwayat Penulisannya. Jakarta: Bulan Bintang.
Scholem, G. G. (1954). Major Trends in Jewish Mysticism. New York: Schocken Books.
Schuon, F. (1983). Memahami Islam (translated by Anas Mahyuddin). Bandung: Pustaka.
-------. (1984). The Transcendent Unity of Religion. Illinois: Theosophical Publishing House.
Schumann, O. (1993). Pemikiran Keagamaan dalam Tantangan. Jakarta: Gramedia.
Sholikhin, M. (2000). 17 Jalan Menggapai Mahkota Sufi, Syaikh Abdul Qadir al-Jailani. Jakarta: Penerbit Mutiara Media.
Siswoyo, E. (2016). Meditasi Dalam Tradisi Kristiani”, Kelompok Meditasi Gereja St. Yakobus, Jakarta, dalam http://www.meditasikristiani.com/, diakses tanggal 19 Juni 2016.
Sudrajat, A. (2004). Tafsir Inklusif Makna Islam. Yogyakarta: AK Group Yogya.
Waryono. (2011). Beberapa Problem Teologis Antara Islam dan Kristen, ESENSIA Vol. XII No. 1, 2011