GREEN CONSUMPTION: SEARCHING FOR RELIGIOUS ETHICS OF CONSUMPTION

Mohammad Hasan Basri

Abstract

Di tengah persoalan krisis lingkungan dan ekologis, muncul masalah baru yang telah menjadi gaya hidup masyarakat modern yaitu apa yang disebut sebagai “affluenza” atau gaya hidup konsumtif yang tidak lagi mempertimbangkan asas kegunaan dan pertimbangan ekologis dalam mengkonsumsi makanan, pakaian, tempat tinggal maupun kebutuhan sehari-hari lainnya. Salah satu cara untuk mengatasi kecendurungan gaya hidup konsumtif ini adalah dengan etika konsumsi untuk memperkuat integritas individual dan masyarakat agar bisa menjalankan hidup yang lebih sederhana, tidak boros, dan lebih ramah lingkungan. Bertolak dari tesis bahwa “agama masa depan akan lebih hijau” yang dicetuskan oleh Bron Taylor (2004), tulisan ini menelusuri jejak pemikiran “green paradigm” dan menawarkan konsep “green consumption” sebagai sebuah landasan bersama (common ground) bagi agama-agama untuk mengatasi masalah “affluenza” dalam kehidupan masyarakat modern yang terus cenderung konsumtif. Makalah ini juga menyuguhkan beberapa model etika terapan yang bisa dijadikan contoh untuk menformulasikan dan mengaplikasikan konsep “green consumption”.

Key words: green paradigm, green religion, green consumption, religious ethics, and consumerism.

Full Text:

PDF

References

Annie Leonard, 2010. The Story of Stuff: How Our Obsession with Stuff is Trashing the Planet, Our Communities, and our Health—and a Vision for Change, New York: Free Press, p.145.

Bidabad, Bijan. 2010. Overconsumption in Ethic Economics and Sustainable Development, New Delhi: the Institute for Trade Studies and Researches.

Coenen, Frans. 2002. The Role of Stakeholders in Changing Consumption and Production Patterns, Paris: OECD.

Coward, Harold G. Daniel C. Maguire, 2000. Visions of a New Earth: Religious Perspectives on Population, Consumption, and Ecology. New York: State University of New York Press.

Gary Gardner, 2002. Invoking the Spirit: Religion and Spirituality in the Quest for a Sustainable World, Danvers: Worldwatch Institute.

Ha, Tanya. 2003, Greeniology: How to live well, be green and make a difference, NSW Australia: A Sue Hines Book Allen & Unwin Pty Ltd.

Maguire, Daniel C. 2000. The Introduction of Visions of a New Earth: Religious Perspectives on Population, Consumption, and Ecology. New York: State University of New York Press, p.2.

Mahfudz, KH Muhammad Achmad Sahal, Nuansa Fiqih Sosial, 2004 (4th Edition) Yogyakarta: LKiS.

Robins, Nick and Sarah Roberts, 1997. Changing Consumption and Production Patterns: Unlocking Trade Opportunities. International Institute for Environment and Development and UN Department of Policy Coordination and Sustainable Development.

Taylor, Bron. 2004. “A Green Future for Religion?” in Futures 36: 991-1008.

Wall, Derek, 1994, Green history: A reader in environmental literature, philosophy and Politics, New York: Routledge

Article Metrics

Abstract views: 692 PDF views: 467