MANAJEMEN PENINGKATAN KUALITAS DOSEN (Studi Kasus pada Fakultas Tarbiyah UIN Malang)

S. Nor Hasanah Yasir(1Mail),
(1) , 

Mail Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v1i1.1069

Full Text:    Language : 
Submitted : 2018-09-20
Published : 2018-08-30

Abstract


Abstract: This paper aims to uncover the management of improving the quality of Tarbiyah Faculty lecturers at UIN Malang about why and how universities conduct management to improve the quality of lecturers related to Tri Dharma. The method used in this study is a qualitative method with a case study approach of naturalistic inquiry. There are three dominant factors that influence the quality of the Tarbiyah Faculty lecturers at UIN Malang choosing the management of improving the quality of lecturers, namely internal factors, external factors, and the leader's excellence factors which then have divine, natural, human, scientific and global characteristics. The fundamental reason for the Tarbiyah Faculty of UIN Malang to choose management to improve the quality of lecturers is to realize the big ideals of making UIN Malang as the center of Islamic civilization with the power of solidity of faith, spiritual depth, majesty of knowledge, breadth of knowledge, and professional maturity.

Abstrak: Tulisan ini bertujuan untuk mengungkap manajemen peningkatan kualitas dosen Fakultas Tarbiyah UIN Malang tentang mengapa dan bagaimana PTIN melakukan manajemen peningkatan kualitas dosen terkait dengan Tri Dharma PTIN. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode kualitatif denagn pendekatan studi kasus bersifat inquiry naturalistik. Ada tiga faktor dominan yang memengaruhi kualitas dosen Fakultas Tarbiyah UIN Malang memilih manajemen peningkatan kualitas dosen, yaitu faktor internal, faktor eksternal, dan faktor keunggulan pemimpin yang selanjutnya memiliki karakteristik ilahiyah, alamiah, insaniyah, ilmiah, serta global. Alasan mendasar Fakultas Tarbiyah UIN Malang memilih manajemen peningkatan kualitas dosen ialah ingin mewujudkan cita-cita besar yaitu menjadikan UIN Malang sebagai pusat peradaban Islam dengan kekuatan kekokohan aqidah, kedalaman spritual, keagungan ahlak, keluasan ilmu, dan kematangan profesional

Keywords


Management, Quality of Lecturers, UIN Malang

References


Bartol, Kathryn M. & David C. Martin, Management, USA: McGraw-Hill Inc, 1994.

Chaterine, Marshall Gretchen dan B. Rossman, Designing Qualitative Research, London United: Kingdom, 1995.

Depertemen Pendididkan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta. Pustaka Sinar Harapan, 1991.

Edward, Sallis, Total Quality managemen in Education, Jogjakarta: IRCiSoD, 2006.

Koswara, Rochmat, “Manajemen Pelatihan Life Skill Dalam Upaya Pemberdayaan Santri Di Pondok Pesantren (Studi Deskriptif Kualitatif di Pondok Pesantren Misbahul Falah Desa Mandalasari Kecamatan Cikalongwetan Kabupaten Bandung Barat),” dalam Jurnal Empowerment, Volume 4, Nomor 1, Februari 2014. (https://doi.org/10.22460/empowerment.v3i1p37-50.571)

Kurniawati, Ijah, “Manajemen Pesantren untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab di Pondok Pesantren Diniyyah Pasia Kabupaten Agam,” dalam Jurnal al-Fikrah, Vol. IV, No. 2, Juli-Desember 2016.

Marbun, B.N., Konsep Manajemen Indonesia, Jakarta: PPM, 1980.

Pariata Westra, dkk., Ensiklopedi Administrasi, Jakarta: Gunung Agung, 1981.

Piper, D.W., Quality Management in Universities, Canberra: Australia Government Publishing Service, 1993.

Rue, Giorge R. Terry Leslie W., Principles of Management, Jakarta: Bumi Aksara, 1992.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 1996.

Suprayogo, Imam, Quo Vadis Pendidikan Islam, Malang: UIN-Malang Press, 2006.

Terry, George R., Prinsip-Prinsip Manajemen, Jakarta: Bumi Aksara, 1990.

Usman, Husaini., Manajemen Teori Praktik dan Riset Pendidikan, Manajemen Pengembangan Kurikulum, Yogyakarta: Bumi Aksara, 2006.


Article Metrics

 Abstract Views : 310 times
 PDF Downloaded : 895 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.