REPRESENTASI PEREMPUAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN (Studi Pada Sales Girls di PT. ASTRA INTERNATIONAL Tbk. TOYOTA AUTO 2000)

Aulia Kartika Asih

Abstract


This research was based on the presence of women's representation that provides an explanation and attraction in sales. The purpose of this study is to look at the role of female salespeople in marketing communications that can make consumers prefer to sales girls. Basically, consumer interest in purchasing is a form of relationship between the consumer's self and something that is outside of him, if the stronger the relationship, the greater the interest that arises. The purpose of this study is to understand the representation of women in increasing sales at Toyota Auto 2000. This approach uses a representation approach with qualitative methods. The research subjects were sales girls at Toyota Auto 2000. The selection of informants was carried out according to the expertise that became the subject of work from sales girls in promotions, installments and calculation calculations, to vehicle delivery. Data collection techniques use interviews, observation, and document review. Data analysis is done by selecting relevant data, describing it and drawing conclusions. The conclusion of this study is the representation of women, namely sales girls in increasing sales because of the ability of women who are gentle and can explain comfortably and patiently.

[Penelitian ini diangkat berdasarkan adanya representasi perempuan yang memberikan penjelasan dan daya tarik dalam penjualan. Tujuan penelitian ini untuk melihat peran sales wanita pada komunikasi pemasaran yang dapat membuat konsumen lebih memilih kepada sales girls. Pada dasarnya, minat konsumen dalam pembelian merupakan suatu bentuk hubungan penerimaan antara diri konsumen dengan sesuatu yang ada diluar dirinya, apabila semakin kuat hubungan tersebut maka akan semakin besar minat yang muncul. Tujuan penelitian ini adalah untuk memahami representasi wanita dalam meningkatkan penjualan pada Toyota Auto 2000. Pendekatan ini menggunakan pendekatan representasi dengan metode kualitatif. Subjek penelitian adalah sales girls pada Toyota Auto 2000. Pemilihan informan dilakukan sesuai dengan keahlian yang menjadi pokok pekerjaan dari sales girls dalam promosi, penjelasan dan perhitungan angsuran, sampai pada delivery kendaraan. Teknik pengumpulan data menggunakan interview, observasi, dan review dokumen. Analisis data dilakukan dengan memilih data yang relevan, memaparkannya dan mengambil kesimpulan. Kesimpulan dari penelitian ini adalah representasi wanita yaitu sales girls dalam meningkatkan penjualan karna kemampuan wanita yang lembut dan dapat menjelaskan dengan nyaman serta sabar].

ARTICLE HISTORY

Abstract View
Abstract view : 21 times
Article Downloads
PDF Downloads : 26 times

Keywords


Representasi, Wanita, Penjualan

Full Text:

PDF

References


Al Yousif, Fatma Ahmed. (2018). "Marketing Communication Strategy-Gac Motor.".

Anitha, B. Merceline. (2017). "A Study On Customer Opinion And Expectations Of Toyota Cars With Special Reference To Anaamalai’s Dealer, Coimbatore, Tamil Nadu."

Ayuningtyas, Nurul, Handoyo Djoko Waluyo, and Sari Listyorini. (2015). "Pengaruh Kualitas Produk, promosi Dan Layanan Purna Jual Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Toyota Rush (Studi Kasus Di Nasmoco Pemuda Semarang)." Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis 4, No. 2, 175-184.

Basow, S. (1992). Gender Stereotypes and Roles (Pacific Grove, CA: Brooks/Cole, 1992).

Basu Swastha. (2009). Manajemen Penjualan. Yogyakarta: BPFE

Boyer Robert F. (1986). Modern Experimental Biochemistry, TheBenjamin/CummingsPub. Co. Inc.Canada.

Burton, Graeme. (2008). Yang Tersembunyi Di Balik Media: Pengantar Kepada. Kajian Media. Yogyakarta: Jalasutra..

Creswell, John W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition. London: Sage Publications.

Danesi, Marcel. (2010). Pengantar Memahami Semiotika Media. Yogyakarta: Jalasutra.

French, Erica, and Glenda Strachan. (2015). "Women at work! Evaluating equal employment policies and outcomes in construction." Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal 34, No. 3, 227-243.

Harsanto, Prayanto Widyo. (2017). "Imajinasi Berbasis Gender (Penafsiran Atas Model Perempuan Dalam Iklan)" INVENSI Vol. 2, No. 2, 49-60.

Maiorescu, Roxana D. (2016). "Crisis management at General Motors and Toyota: An analysis of gender-specific communication and media coverage." Public Relations Review 42, No. 4, 556-563.

Miles, B. Mathew dan Michael Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Morissan. 2007. Periklanan : Komunikasi pemasaran terpadu. Tangerang: PT Ramdina Prakarsa.

Mustapa, Adi, Patricia Dhiana Paramita, and Leonardo Budi Hasiholan. (2018). "Pengaruh Kualitas Produk, Harga Produk, Dan Keragamaan Produk Sparepart Toyota Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Dengan Kepuasaan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pelanggan PT. New Ratna Motor Semarang)." Journal of Management, Vol. 4, No. 4.

Padila. (2013). Asuhan Keperawatan Penyakit Dalam. Yogyakarta: Nuha Medika.

Sukmarini, Andi Vita, and Hafied Cangara. (2016). "Strategi Promosi Mempertahankan Loyalitas Pelanggan Mobil Merek Toyota PT. H. Kalla dalam Persaingan Otomotif di Makassar." KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 2, No. 4, 369-378.

Syahputra, Dedi, Aida Nursanti, and Tengku Firli Musfar. (2016). "Analisis Tingkat Kepuasan Pelanggan Toyota Atas Relationship Marketing Dan Layanan Purna Jual Pada PT. Agung Toyota Sutomo Di Pekanbaru." Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Ekonomi, Vol. 4, No. 1, 830-844.




DOI: https://doi.org/10.24260/raheema.v6i1.1329
Abstract view : 21 times
Article Download
PDF Downloads : 26 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Site Stats Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.