Hypnoteachingg: Solusi Siswa Learning Disorder

Muhammad Mushfi El Iq Bali, Itatul Masulah

Abstract


This study wants to analyze the extent to which the role of hypnoteaching is offered by the world to academics in the education fild to overcome the problem of learning disorder students. The reseach methode used is the reseach library. Based on the reseach it was concluded that hypnoteaching is the most accurate and relevant solution to create the effectiveness of learning disorder learning students, although sometimes only through simple strategies. By hypnoteaching, learning disorder students will feel more likely to be present and not cornered even though their essence is not the same as other normal humans. The implication og this study is that the theories that are conceptualized in hypnoteaching succeed in reducing students’ learning disorder anxiety while participating in learning activities.

Keywords


Hypnoteaching, Learning Disorder, Student

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. “Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar.” Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2003.

Asteria, Prima Vidya, Shovia Khoirur Rohmah, and Fatima Zahra Renhoran. “Penerapan Metode Hypnoteaching Dalam Pembelajaran Bermain Peran.” Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik) 2, no. 2 (2017): 150–55.

Bakir, M. “Implementasi Laboratory Training Sebagai Solusi Pembelajaran Dikotomis.” Jurnal Pedagogik 04, no. 02 (2017): 228–43.

Bali, Muhammad Mushfi El Iq. “Model Interaksi Sosial Dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial.” Pedagogik 04, no. 02 (2017): 211–27.

———. “Penerapan Model Pembelajaran Fan N Pick Dan Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Hasil Belajar IPS Siswa.” Jurnal Manajemen FE UM, 2015.

———. “Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren.” Al-Tanzim 1, no. 2 (2017): 1–14.

———. Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Probolinggo: Pustaka Nurja, 2018.

Chodijah, Medina. “Urgensi Bimbingan Kolaboratif Bagi Anak Yang Mengalami Learning Disabilities Di Sekolah Dasar.” Syifa Al-Qulub 1, no. 2 (2017): 3–11.

Fauzi, Ahmad. “Emotional Intelligence Dan Perilaku Kepemimpinan Pendidikan Islam.” Al- Tanzim 2, no. 2 (2018): 114–28.

Ghufron, M Nur, and Rini Risnawita. “Kesulitan Belajar pada Anak : Identifikasi Faktor Yang Berperan.” Elementary 3, no. 2 (2015): 3–15.

H.M.Sattu Alang. “Urgensi Diagnosis Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar.” A-Irsyad Al-Nafs, Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam 2, no. 1 (2015): 1–14.

Hamim, Subiyono & Nur. “Pengaruh Metode Hypnoteaching Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Bidang Studi PAI Di SMP Bina Bangsa Surabaya.” Jurnal Pendidikan Agama Islam 02, no. 02 (2013): 223–45.

Hasbullah. “Pengaruh Penerapan Metode Hypnoteaching Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Indraprasta PGRI” 5, no. 1 (2015): 83–90.

Idris, Ridwan. “Mengatasi Kesulitan Belajar Dengan Pendekatan Psikologi Kognitif.” Lentera Pendidikan 12, no. 2 (2009): 152–72.

Islam, Syaiful, Hasan Baharun, Chusnul Muali, Moh Idil Ghufron, and Muhammad Mushfi El Iq Bali. “To Boost Students ’ Motivation and Achievement through Blended Learning.” Journal of Physics: Conference Series, 2018, 1–11.

Ismail. “Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif Di Sekolah.” Jurnal Edukasi 2, no. 1 (2016): 30–43.

Jaya, Novian Triwidia. “Hypnoteaching ‘Bukan Sekedar Mengajar’.” Jakarta: D-Brain, 2010.

Kasmaja, Hadi. “Efektivitas Implementasi Metode Hypnoteaching Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Negeri.” Journal of EST 2, no. 1 (2016): 33–45.

Mahrus, Ali. “Mengatasi Kesulitan Belajar Melalui Klinik Pembelajaran (Studi Analisis Pada Mata Pelajaran Fisika).” Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 4, no. 2 (2013): 263–94.

Mandasari, Dewi Septiani. “Implementasi Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah.” Jurnal Pedagogik 05, no. 02 (2018): 172–79.

Mardila, Yola. “Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Peserta Didik,” 2014, 2–6.

Masitha, Widya Salis, Muh. Chamdani, and Rokhmaniyah. “Penerapan Metode Hypnoteaching Dengan Media Grafis Dalam Peningkatan Hasil Belajar IPS Tentang Perjuangan Mempersiapkan Kemerdekaan Indonesia Pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Kebumen Tahun Ajaran 2016/2017.” Kalam Cendekia 5, no. 5.1 (2017): 414–19.

Miftakhurozaq. “Implementasi Metode Hypnoteaching Dalam Pembelajaran PAI” 06, no. 1 (2018): 83–104. https://doi.org/10.21274/taalum.2018.6.1.83-104.

Salami. “Hypnotic Teacher Dan Hypnoteaching” III (2017): 34–44.

Sari, Galuh Candra Puspita, and Eva Latipah. “Psikodiagnostik Dan Kesulitan Belajar Siswa Bidang Pendidikan Agama Islam Di Somboonsard School, Thailand.” Jurnal Pendidikan Agama Islam XIII, no. 1 (2016): 89–98.

Setiawan, Bahar Agus. “Pengaruh Metode Hypnoteaching Terhadap Aktivitas Belajar Dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran Al-Islam Di SMP Muhammadiyah 1 Jember.” Tarlim 1, no. 1 (2018): 51–62.

Sugiana, Aset. “Proses Pengembangan Organisasi Kurikulum Dalam Meningkatkan Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Pedagogik 05, no. 02 (2018): 257–73.

Suharmawan, Wahid. (2015). Gangguan Kesulitan Belajar. Online, https://wahidsuharman/gangguan-kesulitan-belajar/ Diakses tanggal 01 Desember 2018.

Taufik, Akbar, and Suryanti. “Efektivitas Penerapan Metode Pembelajaran Hypnoteaching Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika 2, no. 2 (2018): 183–94.

Wood, Derek dkk. “Kiat Mengatasi Gangguan Belajar.” Jogjakarta: Kata Hati, 2012.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v13i1.1188

Article Metrics

Abstract view : 1540 times
PDF - 932 times

Article Metrics

Abstract view : 1540 times
PDF - 932 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 At-Turats



Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia