The Phenomenon of Shift (Hijrah) in Pesantren Colleges (A Social and Political Study)

Nur Lathifah Aini, Ach. Nurholis Majid

Abstract


How Hijrah is intensified as a contemporary fashion trend, but this is very contrary to its meaning in terms of religion. Automatically, the impact caused leads to hijrah limited to life style, not to actual practice.Therefore, pesantren colleges are present as a breakthrough educational institution that takes a role to restore the essential meaning of hijrah. The study in this article focuses on how this shift (hijrah) occurs in pesantren colleges and how identity politics is carried out there. Using qualitative approaches and case study types researchers, data collected by interviews, observations and documentation. After the data is collected, researchers then analyze the data interactively. Checking the validity of data is done by triangulation of sources and techniques. This research result show the fact that the phenomenon of hijrah displayed in pesantren colleges purely comes from the students by being described into three classifications, namely: 1) Hijrah in the nuances of pesantren colleges; 2) Hijrahh narrative as a reference for action; and 3) Actualization of the meaning of hijrah among students.

Ketika Hijrah digencarkan beririsan dengan tren fashion saat ini, yang terjadi hal ini sangat bertolak belakang dengan maknanya dari segi agama. Secara otomatis, dampak yang ditimbulkan mengarah pada hijrah sebatas gaya hidup, bukan pada praktik yang sesungguhnya.  Kaitan dengan ini, pesantren bisa hadir sebagai lembaga pendidikan yang mengambil peranan untuk mengembalikan makna esensial dari hijrah. Kajian dalam artikel ini berfokus pada bagaimana pergeseran (hijrah) ini terjadi di pesantren dan bagaimana politik identitas dan bagaimana politik identitas dapat disemai di sana. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian studi kasus, dengan data yang dikumpulkan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Setelah data terkumpul, peneliti kemudian menganalisis data secara interaktif. Pengecekan keabsahan data dilakukan dengan cara triangulasi baik sumber maupun teknik. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh fakta bahwa fenomena hijrah yang ditampilkan di pesantren yang murni berasal dari para santri, bisa diklasifikasikan ke dalam tiga bentuk, yaitu:  1) Hijrah dalam nuansa pesantren; 2) Narasi hijrah sebagai acuan untuk bertindak; dan 3) Aktualisasi makna hijrah di kalangan santri.


Keywords


Phenomenon, Shift (Hijrah), Pesantren Colleges, Social and Politic

Full Text:

PDF

References


Addini, A. (2019). Fenomena gerakan hijrah di kalangan pemuda muslim sebagai mode sosial. Journal of Islamic Civilization, 1(2), 109–118.

Basri, M. R. (2022). Gejala Hijrah di Indonesia: Transformasi dari Islamisme Fundamentalis Menuju Islamisme Populer.

Bhabha, H. K. (2004). The Locat ion of Colture. Routledge.

Castells, M. (2010). The Power of Identity. Blackwell Publishing.

Epafras, L. C. (2012). Signifikansi Pemikiran Homi Bhabha: Sebuah Pengantar Teori Poskolonial. Diakses Pada, 16.

Fajriani, S. W., & Sugandi, Y. S. (2019). Hijrah Islami Milenial Berdasarkan Paradigma Berorientasi Identitas. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 3(2), 76–88.

Fearon, J. D. (2020). What is Identity. Bright Publisher.

Fuad, B. (2019). Fenomena Hijrah di Kalangan Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Skripsi—UIN Sunan Ampel Surabnaya.

Fukuyama, F. (2020). Identitas: Tuntutan atas martabat dan politik kebencian. Bentang Pustaka.

Hacking, I. (1998). Rewriting the soul: Multiple personality and the sciences of memory. Princeton University Press.

Hasanah, U., & Aisa, A. (2021). Konsep hijrah kaum millenial (Kajian Media dan Dakwah). Al-MUNZIR, 14(2), 137–152.

Hong, J., & Perez, T. (2024). Identity and learning: Student and teacher identity development. In Handbook of educational psychology (pp. 269–290). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429433726-15/identity-learning-ji-hong-tony-perez

itofficerppim-webadmin. (2021, February 1). Tren Hijrah di Kalangan Anak Muda, Ini Temuan Riset PPIM - PPIM UIN Jakarta. https://ppim.uinjkt.ac.id/2021/02/01/tren-hijrah-di-kalangan-anak-muda-ini-temuan-riset-ppim/, https://ppim.uinjkt.ac.id/2021/02/01/tren-hijrah-di-kalangan-anak-muda-ini-temuan-riset-ppim/

Jesi, P. (2022). FENOMENA HIJRAH DI KALANGAN MILENIAL: STUDI ATAS MAHASISWA UIN RADEN INTAN LAMPUNG [PhD Thesis]. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Lawler, S. (2021). Identitas: Perspektif Sosiologis. Cantrik Pustaka.

Majid, A. N., In’am, A., Haris, A., Romelah, R., & Harun, M. (2023). Construction of Integrated Islamic School Identity. Analisa: Journal of Social Science and Religion, 8(1), 79–96.

Novia, W. (2023). Fenomena Cadar Sebagai Realitas Mahasiswa Hijrah (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ushuluddin dan Filsafat Universitas Islam Negeri Ar-Raniry) [PhD Thesis]. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Nurhalimah, I. K. (2023). [Personal communication].

Puspita, A. S., & Gautama, M. I. (2019). Pola Interaksi Mahasiswi Aktivis “Bercadar Masker” di Pusat Kegiatan Mahasiswa Universitas Negeri Padang. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi Dan Pendidikan, 2(4), 376–34.

Safitri, N. A. (2023). [Personal communication].

Sastrapratedja, M. (2012). Hermeneutika dan Etika Naratif Menurut Paul Ricoeur. Kanz Philosophia : A Journal for Islamic Philosophy and Mysticism, 2, 247. https://doi.org/10.20871/kpjipm.v2i2.32

Setia, P., & Dilawati, R. (2021). Tren Baru Islam melalui Gerakan Hijrah: Studi Kasus Shift Pemuda Hijrah. Khazanah Theologia, 3(3), 131–146.

Silvani, N. T. (2018). Konstruksi Makna Hijrah Dalam Berperilaku Di Kalangan Mahasiswa Di Kota Bandung (Studi Fenomenologi Mengenai Konstruksi Makna Hijrah Dalam Berperilaku Di Kalangan Mahasiswa Di Kota Bandung). Skripsi UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Stets, J. E., & Burke, P. J. (2000). Identity Theory and Social Identity Theory. Social Psychology Quarterly, 63(3), 224. https://doi.org/10.2307/2695870

Supriyanti, T. (2023). [Personal communication].

Suryana, R. (2019). Politik Hijrah Kartosuwiryo; Menuju Negara Islam Indonesia. Journal of Islamic Civilization, 1(2), 83–95.

Wegner, M. (2023). A Philosophical Approach to the Identity of Places. In H.-W. Franz, G. Beck, D. Compagna, P. Dürr, W. Gehra, & M. Wegner (Eds.), Sustainable Living and Business (pp. 163–177). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-41835-9_9

Yusuf, Y. M., & Fitrananda, C. A. (2021). Situasi Komunikasi Pada Gerakan Dakwah Shift. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 104–116.

Zahara, M. N., Wildan, D., & Komariah, S. (2020). Gerakan hijrah: Pencarian identitas untuk muslim milenial di era digital. Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 2(1), 52–65.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i1.2788

Article Metrics

Abstract view : 538 times
PDF - 257 times

Article Metrics

Abstract view : 538 times
PDF - 257 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Nur Lathifah Aini, Ach. Nurholis Majid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia