Aplication of Qur’an Kemenag in Learning Islamic Religious Education in Madrasah in West Aceh
Abstract
The purpose of this study is to see the benefits of the application of the Qur'an Kemenag to the learning of Islamic Religious Education in madrassas located in West Aceh Regency. As is known in today's globalization era, the world of technology and communication continues to develop. The influence of this development has an impact on all aspects of human life, including in the joints of education. The Islamic education sector is at the madrasah level in West Aceh district. The use of the Quran Kemenag aplication in the PAI learning process has a significant impact where the values of Islamic education in the Quran are easy to understand by students that using the Qur'an Application developed by the Ministry of Religious Affairs of the Republic of Indonesia in collaboration with related institutions. This application offers several features that facilitate Access to understand the verses of the Qur'an in exploring the values of Islamic education. Based on the results of research that has been conducted, this application is very useful for students in the madrasah environment of West Aceh district. Because the features offered in this application are very helpful for students to understand the educational values contained in the Qur'anic Verses.
Tujuan penelitian untuk melihat manfaat penerapan Al-Qur'an Kemenag terhadap pembelajaran pendidikan agama Islam di madrasah yang terletak di Kabupaten Aceh Barat. Seperti diketahui di era globalisasi saat ini, dunia teknologi dan komunikasi terus mengalami perkembangan. Pengaruh perkembangan tersebut berdampak pada seluruh aspek kehidupan manusia, termasuk dalam sendi-sendi pendidikan. Sektor pendidikan Islam berada pada tingkat madrasah di Kabupaten Aceh Barat. Penggunaan Aplikasi Al-Qur'an Kemenag dalam proses pembelajaran PAI memberikan dampak yang signifikan, menjadikan nilai-nilai pendidikan Islam dalam Al-Quran mudah dipahami oleh siswa yang menggunakan aplikasi Al-Qur'an yang dikembangkan oleh Kementerian Agama Republik Indonesia bekerja sama dengan institusi lainnya. Aplikasi tersebut menawarkan beberapa fitur yang memudahkan akses untuk memahami ayat-ayat Al-Qur'an dalam menggali nilai-nilai pendidikan Islam. Berdasarkan hasil penelitian, aplikasi Al-Qur'an Kemenag sangat bermanfaat bagi siswa di lingkungan madrasah Kabupaten Aceh Barat. Sebab fitur-fitur yang ditawarkan pada aplikasi sangat membantu para pelajar untuk memahami nilai-nilai pendidikan yang terkandung dalam Al-Qur'an.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Majid, M. (2023). Pembelajaran Al-Qur’an Secara Digital: Pergeseran Sistem Isnad dan Peneguhan Otoritas Baru. Jurnal Smart, 9(1).
Abdul Mun’im Amaly, Muhammad, G., Erihadiana, M., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Kecakapan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Berbasis Teknologi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 88–104. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6712
Abdussalam, A., Islamy, M. R. F., & Parhan, M. (2021). Al-Quran Digital Vs Al-Quran Cetak: Menjelajahi Perspektif Mahasiswa Terhadap Pemanfaatannya Dalam Dimensi Globalisasi. Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 7(1), 267–299. https://doi.org/10.32495/nun.v7i1.236
Althaf Husein Muzakky. (2020). Al-Qur’an Di Era Gadget: Studi Deskriptif Aplikasi Qur’an Kemenag. Jurnal Online Studi Al-Qur An, 16(1), 55–68. https://doi.org/10.21009/jsq.016.1.04
Andini, A., Hanifah Salsabila, U., Triyana, F., Fitri Arum Sari, K., & Rauv, M. (2021). Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 6(1), 12–18. https://doi.org/10.37216/tarbawi.v6i1.356
Ashraf, A., Saeed, H. M., & Muhammad Iqbal Awan. (2023). Muslims Scientists’ Works and The Western Approach : A Short Review. 3(2), 1–13.
Azmi, K., & Halim, A. (2011). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran & Pembelajaran. Johor Baru: UTM Press.
Harun, I., & Fauzan, M. (2019). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran oleh Guru Pendidikan Agama Islam. AL-USWAH: Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(2), 88. https://doi.org/10.24014/au.v1i2.6138
Hasan, K. (2021). UTILIZATION OF SOCIAL MEDIA IN ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING (Problem Analysis And Solutions). Jurnal Pendidikan Islam, 4(02), 273–281. Retrieved from http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/At-Tarbiyat/article/view/287
Hasan, K., & Anam, K. (2022). Comparative Study of Distance Learning Innovations of Islamic Religious Education Teachers in Aceh Jaya. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 37–56. https://doi.org/10.24952/fitrah.v8i1.4990
Hasan, K., Masni, & Agustina, M. (2023). USE OF YOUTUBE-BASED LEARNING MEDIA BY MADRASAH TEACHERS IN ACEHJAYA. 203–209.
Hasyim, I., Warsah, I., & Istan, M. (2022). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pemanfaatan Teknologi untuk Pembelajaran Daring pada Masa Pandemik Covid-19. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 623–632. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i2.3212
Husna Nashihin, Rani Efendi, & Suci Salmiyatun. (2020). Pemanfaatan Facebook Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Masa Pandemi Covid-19. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 23–37. https://doi.org/10.51468/jpi.v2i1.24
Mutia, M. (2018). Teknologi Dalam Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 6(2), 70. https://doi.org/10.22373/jiif.v6i2.3048
Olan, O., Idi, A., Zainuri, A., & Sandi, A. (2019). Implementasi Aplikasi Al-Qur’an Digital pada Siswa Kecanduan Gadget. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 330–349. https://doi.org/10.31538/nzh.v2i3.797
Purnomo, B. (2021). Muchlis Hanafi: LPMQ Wadah Pengembangan Kajian Al-Qur’an. Retrieved from https://lajnah.kemenag.go.id/berita/muchlis-hanafi-lpmq-wadah-pengembangan-kajian-al-qur-an.html
Purnomo, B. (2024). LPMQ Perkuat Moderasi Beragama dan Digitalisasi Al-Qur’an di Indonesia. Retrieved from https://lajnah.kemenag.go.id/berita/lpmq-perkuat-moderasi-beragama-dan-digitalisasi-al-qur-an-di-indonesia.html
Puspitasari, D. A. (2022). Kebijakan Pentashihan Aplikasi Al-Qur’an Digital di Indonesia: Studi Perkembangan Aplikasi “Al-Quran Kementerian Agama” dan Permasalahannya. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 12–22. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.13425
Rahmawati, F. (2018). Kecenderungan Pergeseran Pendidikan Agama Islam di Indonesia Pada Era Disrupsi. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2). https://doi.org/10.19105/tjpi.v13i2.1752
Ramdane, T., & Souad, M. (2017). Towards a New Approach in the Teaching of the Holy Qur’an. International Journal of Humanities and Social Science, 7(10), 143–152.
Rodiya, Y., Nugroho, W., & Kardipah, S. (2022). Pemanfaatan Dan Pengembangan Model Pembelajaran Inovatif Berbasis ICT Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Dimensi Pendidikan …, 10(1). Retrieved from https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/6214
Suhiroh, I., & Zuhri, S. (2021). Using of Communication Technology in Teaching and Learning of Islamic Education. 8(02), 385–394.
Sulaeman, A., Darodjat, D., & Makhrus, M. (2020). Information and Communication Technology dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Islamadina : Jurnal Pemikiran Islam, 81. https://doi.org/10.30595/islamadina.v0i0.7258
Sultan Nazmi Chairul Islam, A. S. M., & Helmi Nurapriliansyah, M. R. P. S. (2022). Pengaruh Digitalisasi Al-Quran terhadap Intensitas Pembacaan Al-Quran pada Pelajar di Kota Bandung. 2(2), 128–140.
DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i1.2794
Article Metrics
Abstract view : 121 timesPDF - 57 times
Article Metrics
Abstract view : 121 timesPDF - 57 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Muhammad Faisal, Khairuddin Hasan, Fatta Hillah, Reynaldi Aulia Rahim, Nazar Fadli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.