Kamus Bahasa Arab sebagai Sumber Belajar (Kajian terhadap Penggunaan Kamus Cetak dan Kamus Digital)

Besse Wahida

Abstract


This paper disscusses about using Arabic dictionary as one of Arabic learning source forms. Dictionary as students source to find information related to Arabic-Indonesian vocabulary or Indonesian-Arabic and giving Arabic vocabulary learning experiences. Arabic dictionary from its type divided into printed dictionary and digital dictionary. There are two ways using Arabic printed dictionary : searching word as alphabetics form of beginning letter of root word with neurology and articulation form of beginning letter of pronunciation. Generally, using printed dictionary through word searching as alphabetics is beginning letter form of root word. Meanwhile,using digital dictionary as articulation is beginning letter of pronunciation. Therefore,using online dictionary and software considered to be easily,effective and efficient without mastering neurology first.


Keywords


Arabic; Dictionary; Using; Learning source

Full Text:

PDF

References


Adipurnomo, Haryono. Sumber dan Media Pembelajaran. Malang: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan PPPG IPS dan PMP Malang, 2006.

Burhan Bungin, Sosiologi Komunikasi; Teori Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi Masyarakat. Jakarta: Prenada Media Group. 2006.

Chaer, Abdul. Leksikologi dan Leksikografi Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta, 2007.

Daryanto. Belajar dan Mengajar. Yrama Widya: Bandung, 2010.

Effendi, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2005.

Hikmah Kasyli Fawaz, Kitab al-Ayn: Dirasah wa Tahlil wa Naqd. Beirut: Dar al-Kutub al-Islamiyah, 1996.

H.G. Tarigan. Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa, 1989.

Hamalik, Oemar. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 1995.

Hassan, Tamam. Al-Lugah al-Arabiyyah Ma’naaha wa mabnaha. Cet. III; Kairo: Al-Ha’iah al-Mishriyyah al-‘Ammah li al-Kitab, 1985.

Hijazi, Mahmud Fahmi. Ilmu al-Lugah al-‘Arabiyyah. Kuwait: Wakalah al-Mathbuat, 1993.

Izzan, Ahmad. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Cet. II: Bandung. Humaniora, 2007.

Kasim, Amrah. Bahasa Arab di Tengah-Tengah Bahasa Dunia. Cet. I: Yogyakarta: Kota Kembang, 2009.

Kridalaksana, Harimurti. Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2001.

Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2008.

Manson, Robin dan Frank Rennie. E-learning Panduan Lengkap Memahami Dunia Digital dan Internet. Pustaka Baca: Yogyakarta, 2009.

Muin, Abdul. Analisis Kontrastif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka al-Husna Baru, 2004.

Rohani, Ahmad. Media Instruksional Edukatif. Jakarta: Asdi Mahasatya, 1995.

Rusman. Manajemen Kurikulum. Bandung: RajaGrafindo Persada, 2008.

Sadiman, Arief. S., dkk. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali, 1990.

Sanjaya, Wina. Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2008.

Sujana, Nana dan Rivai Ahmad. Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru, 1989.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya, Bandung, 2007.

Syukur, Fatah. Teknologi Pendidikan. Semarang: Rasail, 2008.

Ya’qub, Emil Badi’. Mu’jam al-Lugah al-Lughawiyyah al-Arabiyyah , Beirut: Dar al-Tsaqafah al-Islamiyyah.

Zaenuddin, Radiyah. et.al. Metodologi dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab, Pustaka Rihlah Group dan STAIN Cirebon Press, Yogyakarta, 2005.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v11i1.870

Article Metrics

Abstract view : 4282 times
PDF - 11497 times

Article Metrics

Abstract view : 4282 times
PDF - 11497 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 At-Turats



Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia