PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN PESANTREN DALAM MENGAHADAPI TANTANGAN ERA GLOBALISASI
(1) Universitas Muhammadiyah Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v5i1.2149
Full Text: Language : en
Submitted : 2021-12-22
Published : 2022-06-30
Abstract
One of the characteristics of the community is that there is continuous change, always experiencing dynamics and developments due to the demands of the times. This includes Islamic boarding schools. This study discusses the renewal of the pesantren education system in the face of the era of globalization. So the purpose of this research is to formulate the strategies needed to deal with it. The approach used in this research is a qualitative approach which is library research. The results of this study show that the key to the survival of pesantren to continue to exist in facing the challenges of globalization is renewal in: 1) aspects of goals, 2) aspects of organization, 3) aspects of curriculum, 4) aspects of learning methods, 5) aspects of educators, and 6) aspects of students.
Keywords: Renewal, Pesantren Education, Strategy, Globalization.
References
Azra, Azyumardu. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Kompas, 2002.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren. Jakarta: LP3ES, 1982.
———. Tradisi Pesantren: Studi Tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta: LP3ES, 1990.
Fachrurazi, Fachrurazi. “Pembaharuan Sistem Pembelajaran Pondok Pesantren (Tradisional Versus Modern).” At-Turats 10, no. 2 (July 19, 2016): 57–64.
Haidar. Sejarah Pertumbuhan Dan Pembaharuan Pendidikan Islam Di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2007.
Hamalik, Oemar. Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
Hasbullah. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2005.
Jamali. Kaum Santri Dan Tantangan Kontemporer,Pesantren Masa Depan, Wacana Pemberdayaan Dan Transformasi Pesantren. Bandung: Pustaka Hidayah, 1999.
Maslow, Abraham. Motivasi Dan Kepribadian. Translated by Nurul Iman. Jakarta: Pustaka Bunamas Pressindo, 1994.
Mastuhu. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren Suatu Kajian Tentang Unsur Dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS, 1994.
Maunah. Tradisi Intelektual Santri Dalam Tantangan Dan Hambatan Pendidikan Pesantren Di Masa Depan. Yogyakarta: Teras, 2009.
Miner, John B. Role Motivation Theories. Routledge, 2008.
Nahrawi, Amirudin. Pembaharuan Pendidikan Pesantren. Yogyakarta: Gama Media, 2008.
Qomar, Mujamil. Pesantren: Dari Transformasi Metodologi Menuju Demokratisasi Institusi. Jakarta: Erlangga, 2004.
Rifai, Afga Sidiq. “Pembaharuan Pendidikan Pesantren Dalam Menghadapi Tantangan Dan Hambatan Di Masa Modern.” Jurnal Inspirasi 1, no. 1 (2017): 21–38.
Sanusi, Achmad. Pembaharuan Strategi Pendidikan: Filsafat, Manajemen, Dan Arah Pembangunan Karakter Bangsa. Bandung: Nuansa Cendikia, 2014.
Thaib B. R, M. Amin. Gerakan pembaharuan pendidikan Islam. Jakarta: Balai Penelitian dan Pengembangan Agama, 2010.
Wafa, Tol’at. “Peranan Pondok Pesantren Dalam Menghadapi Tantangan Global.” Presented at the Peranan Pondok Pesantren dalam Menghadapi Tantangan Global, 2006.
Wahid, Abdul. “Konsep Dan Tujuan Pendidikan Islam.” ISTIQRA III, no. 1 (2015).
Wahid, Abdurrahman. Menggerakkan Tradisi. Yogyakarta: LKiS, 2010.
Article Metrics
Abstract Views : 445 timesPDF Downloaded : 319 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.