ANALISIS MOTIVASI IBU RUMAH TANGGA BERBISNIS ONLINE (STUDI KASUS DISTRIK ARSO BARAT KABUPATEN KEEROM PROVINSI PAPUA)

Ira Eka Pratiwi, Fachrudin Fiqri Affandy, Fatma Fatma

Abstract


This study aims to analyze the motivations of housewives doing online business in the Arso Barat District, Keerom Regency, Papua Province. The method used in this research is quantitative statistics using primary data. The instrument used in this study was a questionnaire that had been tested for validity and reliability. Primary data were obtained from 50 respondents who are housewives who do online business in Arso Barat District, Keerom Regency. Analysis of the data used is to use multiple linear regression test. The results showed that self-actualization variabels significantly influence the motivation of housewives doing online business in the Arso Barat District, Keerom Regency. Meanwhile, the physiology needs variabel does not significantly influence the motivation of housewives doing online business in the Arso Barat District, Keerom Regency. The independence variabel also did not significantly influence the motivation of housewives to do online business in Arso Barat District, Keerom Regency.

Keywords


Motivation of Housewives, Physiology Needs, Independence, Self-Actualization, Online Business.

Full Text:

PDF

References


Aditya Dion Mahesa, Edy Rahardja. (2012). “Analisis Faktor-Faktor Motivasi Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha.” Diponegoro Journal of Management, Vol. 1 No.4.

Eny Eliza Sucipto. (2019). “Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Ibu Rumah Tangga Berwirausaha Secara Online.” Agora, Vol 7, No. 1.

Fitri Kusumayanti. (2019). “Dilema Ruang Perempuan Dalam Keluarga dan Publik: Studi Kasus Peran Perempuan di Kecamatan Pontianak Utara.” Raheema: Jurnal Studi Gender dan Anak, Vol. 6 No.2.

Fitria Majid, Herniwati Retno Handayani. (2012). “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Perempuan Berstatus Menikah Untuk Bekerja (Studi Kasus Kota Semarang).” Diponegoro Journal of Economics, Vol.1 No.1.

Iskandar. (2016). Implementasi Teori Hirarki Kebutuhan Abraham Maslow terhadap Peningkatan Kinerja Pustakawan. Khizanah al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan. 4. 23-34.

Ita Nurcholifah. (2016). “Peran Perempuan Dalam Meningkatkan Ekonomi Kelaurga Melalui Pemanfaatan Potensi Lokal (Pengelolaan Sagu di Desa Sungai Bemban Kabupaten Kubu Raya)”. Reheema: Jurnal Studi Gender dan Anak. Vol. 3 No.2.

Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia. (2020). Perkembangan Data Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) dan Usaha Besar (UB) Tahun 2017-2018. http://www.depkop.go.id/data-umkm.

Mahmud Arifudin. “Motivasi Perempuan Dalam Berwirausaha (Studi Pada Perempuan Wirausaha di Pekalongan Lampung Timur.” Skripsi, Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Lampung

Mawere, Munyaradzi & Mubaya, Tapiwa & Reisen, Mirjam & van Stam, Gertjan. (2016). Maslow's Theory of Human Motivation and its Deep Roots in Individualism: Interrogating Maslow's Applicability in Africa.

Muhammad Rizal, Dias Setianingsih, Riny Chandra. (2016). “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Wanita Berwirausaha (Studi Kasus di Kota Langsa).” Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol.5, No.2, November 2016.

Munir Salim. (2017). “Jual Beli Online Menurut Pandangan Hukum Islam.” Jurnal al-Daulah, Vol.6 No.2, Desember 2017.

Nachrowi Djalal Nachrowi, Hardius Usman. (2008). Penggunaan Teknik Ekonometri, Edisi revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nadia Zuraya. (2013). “Menteri: Pelaku UKM Banyak Didominasi Kaum Perempuan.” https://www.republika.co.id/berita/ekonomi/mikro/13/08/22/mrwzjx-menteri-pelaku-ukm-banyak-didominasi-kaum-perempuan.

Ni Putu Nursiani, Yohana Febiani Angi, Rolland E. Fanggidae. (2018). “Women, Entrepreneurs and Online Business (Analysis of Factors that Motivate Entrepreneurial Women Through Online Business)”. Conference Paper. International Conference on Indonesian Social and Politic Enquiries, Semarang.

Pandji Anoraga. 2004. Manajemen Bisnis, Cetakan Ke 3.Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

S. Anugrahini Irawati, Bambang Sudarsono. (2018). “Faktor-faktor yang Memotivasi Perempuan Berwirausaha Melalui Bisnis Online: Studi Kasus Pada Ibu Muda di Kecamatan Bangkalan”. Jurnal Distribusi, Vol.6 No.2, Desember 2018.

S. V. Antony Jesurajan, M. Edwin Gnanadhas. (2011). “A study on the Factors Motivating Women To Become Enterpreneurs in Tirunelveli District.” Asian journal of Business and Economics, Vo.1 No.1, 1-14.

Tira Nur Fitria. (2017). “Bisnis Jual Beli Online (Online Shop) Dalam Hukum Islam dan Hukum Negara.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, Vol. 03, No. 01.

Tri Andjarwati. (2015). “Motivasi dari Sudut Pandang Teori Hirarki Kebutuhan Maslow, Teori Dua Faktor Herzberg, Teori X Y Mc Gregor, dan Teori Motivasi Perstasi Mc Clelland.” Jurnal Ilmu Ekonomi dan Manajemen, Vol.2 No.1.

Tria Yulius Safitri, Jurry Hutammimi. (2014). “Analisis Faktor-faktor yang Memotivasi Wanita Berwirausaha Melalui Bisnis Online (Studi Pada Mahasiswi Sekolah Bisnis di Bandung).” Jurnal terlkomuniversity.

Ute Lies Siti Khadijah, Diah Sri Rejeki, Sukaesih Sukaesih, Rully Khairul Anwar. (2016). “Literasi Informasi Motivasi Berwirausaha Ibu Rumah Tangga Kelurahan Nagasari Kabupaten Karawang Barat.” Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan. Vol.4 No.2.

V. Wiratna Sujarweni. (2019). Metodologi Penelitian Bisnis & Ekonomi. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Vinsensius Widdy Tri Prasetyo. (2017). “Motif Berprestasi Wirausaha Ibu-Ibu Rumah Tangga dan Pengaruhnya terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha.” Prosiding SNTI dan Satelit 2017 (pp. F34-39).

Widayat Prihartanta. (2015). “Teori-Teori Motivasi.” Jurnal Adabiya, Vol. 1, No. 83, 2015.

Yuyus Suryana, Kartib Bayu. (2010). Kewirausahaan: Pendekatan Karakteristik Wirausahawan Sukses. Jakarta: Kencana.




DOI: https://doi.org/10.24260/raheema.v10i1.1631

Article Metrics

Abstract view : 166 times
PDF - 78 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Site Stats Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.