Spiritual Education Mission in the Mufassirin Perspective
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustian, A. G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual, ESQ Way 165: 1 Ihsan, 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga.
Ahmad, N. (2007). Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan. Bandung: Marja.
Al-Abrasyi, M. A. (1993). Tarbiyyah Islamiyah (trans.). Jakarta: Bulan Bintang.
Al-Aqqab, ‘A. M. (1970) ‘Abqariyyah Muhammad. Beirut: Dar al-Fikr.
Al-Attas, M. N. (1988). Konsep Pendidikan dalam Islam. Bandung: Mizan.
Alavi, Z. (2002). Islamic Education in Middle Age (trans.). Bandung: Angkasa
Antonio, M. S. (2009). Muhammad Saw: The Super Leader Super Manager. Jakarta: Tazkia Publising.
Bahnasi, M. (2004). Shalat Sebagai Terapi Psikologi. Jakarta: Mizania.
Al-Burusyiu, S. I. (?). Tafsir Ruhul Bayaan. Beirut: Darul Fikri.
Al-Buthy, M. S. R. (2010). Sirah Nabawiyah: Analisis Ilmiah Manhajiah Sejarah Pergerakan Islam di Masa Rasulullah Saw. Jakarta: Rabbani Press.
Diansyah, A. (2018). Tersinggung, Siswa SMP Nekat Tikam Guru 13 Kali. Retrieved from https://daerah.sindonews.com/, accessed on 02/09/2018.
Al-Dimasyqi, A. A. F. A. I. K. (2008). Tafsir Ibnu Katsir (trans.). Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’i.
Djumransjah, M. M. (2005). Filsafat Pendidikan: Telaah Tujuan dan Kurikulum Pendidikan. Malang: Kutub Minar.
Dodi, L. (2018). Nilai Spiritulitas Sayyed Hossein Nasr dalam Manajemen Pendidikan Islam”, Dirasat, Vol.4, Nomor 1.
Ellison, C.W. (2002). Spiritual Well Being: Conceptualization and Measurement. Journal of Psychology and Theology, Vol. 11, No. 3.
Fauzi, I. (2012). Manajemen Pendidikan ala Rasulullah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fontana & David. (2003). Psychology, Religion, and Spirituality. British: Psychological Society and Blackwell Publishing.
Ghadlban, M. M. (1992). Fiqh al Sirah al Nabawiyah (trans.). Jakarta: Rabbani Press.
Ghazali, (?). Ihya’ ‘Ulumuddin. Kairo: Dar al-Kutub al-Arabiyah.
Haekal, M. H. (2008). Sejarah Hidup Muhammad. Jakarta: Pustaka Jaya.
Hamka, (1990). Tafsir Al-Azhar. Jakarta: Panjimas.
Harto, K. & Abdurrahmasyah. (2009). Metodologi Pembelajaran Berbasis Aktive Learning: Arah Baru Pembelajaran PAI di Sekolah dan Madrasah. Palembang: Grafika Telindo Harto.
Hawwa, S. (2006). Pendidikan Spiritual (trans.). Yogyakarta: Mitra Pustaka.
Husaini, A. H. (2009). Riwayat Kehidupan Nabi Besar Muhammad Saw. Bandung: Pustaka Hidayah.
Jalaluddin, (2003). Teologi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Jazairi, A. B. J. (2007). Muhammad, My Beloved Prophet. Jakarta: Qisthi Press. 2007.
Jîlâniy, A. Q. (?). Al-Gunyah li Thâlib Tharîq al-Haqq, juz II. Beirut: al-Maktabah al-Sya’biyyah
Kâf, H. A. Z. . (2003). Ajaran Tasawuf Syaikh ‘Abd al-Qâdir al-Jîlâniy: Petunjuk Jalan Menuju Ma’rifatullâh. Bandung: Pustaka Setia.
Kartanegara, M. (2006). Menyelami Lubuk Tasawuf. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Kurniawan, S. (2013). Dikotomi Agama dan Ilmu dalam Sejarah Umat Islam dan Kemungkinan Pengintegrasiannya. Fikrah, Vol.1, Nomor 1.
----------, (2017). Pendidikan Karakter dalam Islam: Pemikiran Al-Ghazali tentang Pendidikan Karakter Anak Berbasis Akhlaq al-Karimah. Tadrib, Vol.3, Nomor 2.
Latipah, I. (2016). Implementasi Metode Al-Hikmah, Al-Mau’idhah Al-Hasanah, dan Al-Mujadalah dalam Praktik Pendidikan. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, Vol. 3 No. 2.
Lodge, R. C. (1974). Philosophy of Education. New York: Harer & Brothers.
Maqdisi, S. (2007). Nabi Muhammad Buta Huruf atau Genius? (Mengungkap Misteri Keummian Rasulullah). Jakarta: Nun Publisher.
Maraghi, A. M. (1993). Tafsir Al-Maraghi (trans.). Semarang: PT. Karya Toha Putra.
Masbur, (2016). Integrasi Unsur Humanisasi, Liberasi, dan Transedensi dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Edukasi, Vol.2, Nomor 1.
Mas’ud, A. (2003). Menuju Paradigma Islam Humanis. Yogyakarta: Gama Media.
Muhajir, A. (2011). Ilmu Pendidikan Perspektif Kontekstual. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.
Mujib, A. & Mudzakir, J. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Prenada Media.
Munir, M. A. (2002). Nalar Spiritual Pendidikan Solusi Problem Filosofis Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Prenada Media.
Nadwi, A. A. H. (2006). Shahih al-Sirah al-Nabawiyyah (trans.). Sleman: Mardhiyah Press.
Qurthubi, I. (2009). Tafsir Al-Qurthubi. Jakarta: Pustaka Azzam.
Rachman, B. M. (2001). Islam Pluralis. Jakarta: Paramadina, 2001.
Razi, M. A. B. (1990). Tafsir Al-Razi. Beirut: Dar Al-Fikr.
Shihab, M. Q. (1999). Membumikan al-Qur’an: Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan.
--------, (2002). Tafsir al-Misbah Pesan Kesan dan Keserasian al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.
Supriyatno, T. (2009). Humanitas Spiritual Dalam Pendiikan. Malang: UIN Malang Press.
Tonapa, J. B. (2018). Tak Terima Ditegur, Siswa SMP Aniaya Gurunya. Retrieved from https://daerah.sindonews.com/. Accessed on 02/092018.
Yani, A. (2000). Buku Ajar Aspek Spiritualitas. Jakarta: Widya Medika.
Yunus, M. (?). Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: PT. Hidakarya Agung.
Zohar, D. & Marshal, I. (1995). SQ: Spiritual Intelligence: The Ultimate Intelligence. Great Britain: Bloomsburry.
Zulkifli, S. (2018). Ini Kebohongan Alif, Siswa Pengeroyok Guru SMK 2 Versi Teman Kelas. Retrieved from http://news.rakyatku.com/. Accessed on 04/09/2018
www.bkkbn.go.id/, diakses pada 11/09/2018
www.bnn.go.id/, diakses pada 12/09/2018
www.kpai.go.id/, diakses pada 12/09/2018
www.bankdata.kpai.go.id/, diakses pada 01/09/2018
www.sobatmuda.multiply.com//, diakses pada 11/09/2018