Mulai Lawan Bismillah: Religiosity of the Banjar People in the Banjar Songs Composed by Anang Ardiansyah

Nasrullah Nasrullah

Abstract

Local folk songs are often only enjoyed by local people and, of course, only a few of these songs can become national songs. However, through the song called Paris Barantai composed by Anang Ardiansyah, the Banjar song can become a nationally recognized regional folk song. In addition, Anang Ardiansyah‘s other songs have a message or religious content that reflects the Islamic culture of the Banjar community. Therefore, this paper explores religious content of four songs composed by Anang Ardiansyah with the aim that the local folk songs are not only sung but reinforce the distribution of religious values and knowledge in relation to the Banjar culture. The results of this paper describe the religious practice of urang (people of) Banjar related to faith, prayer and shalawat in everyday life and the term haram menyarah (surrender is forbidden) as Banjar people's struggle doctrine depicted from the Banjar song composed by Anang Ardiansyah. Therefore, through these songs it becomes an important part of the efforts to strengthen the Banjar religious identity and religious value distribution will take place continuously.

Keywords

Anang Ardiansyah; religiosity; haram manyarah

Full Text:

PDF

References

Abdullah, I. (2010). Konstruksi dan Reproduksi Kebudayaan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ahimsa-Putra, H. S. (2012). The Living Al-Quran: Beberapa Persfektif Antropologi. Walisongo, 20(1), 235-260.

Alfisyah. 2005. Agama dan Tingkah Laku Ekonomi Orang Banjar. Universitas Gadjah Mada, Sekolah Pascasarjana. Yogyakarta: Sekolah Pascasarjana.

Alkhalisi, Z. (2017). July 21. CCN Media. Dipetik July 30, 2017, dari @CNNMoney: http://money.cnn.com/2017/07/20/media/malaysia-ban-despacito-state-media/index.html

Anonim. (2017). Juli 28. banjarmasinpost.co.id. Dipetik 7 29, 2017, dari http://banjarmasin.tribunnews.com/2017/07/28/lagu-paris-barantai-karya-h-anang-ardiansyah-dituliskan-ciptaan-ken-steven

Anonim. 2003. Manaqib ‘Alimul ‘Allamah al-Qadli H. Abdhusshamad al Mufto H. Jamaluddin bin Maulana Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari. Dinas Pariwisata Seni dan Budaya Kabupaten Barito Kuala

Arbain, T. (2013). Perang Banjar, Migrasi dan Penyebaran Dakwah Islam di Negeri Serumpun Melayu. Dalam Merawat Adat Memaknai Sejarah, Perkembangan dan Peradaban Adat Tradisi Banjar (hal. 15-39). Banjarmasin: UPT Taman Budaya Kalsel Dinas Pemuda Olahraga, Kebudayaan dan Pariwisata Pemerintah Provinsi Kalimantan Selatan dan Pustaka Banua.

Arijadi, A. H. (2013). Kesenian Daerah Kalimantan Selatan sebagai Eksistensi Budaya Banjar. Dalam Merawat Adat Memaknai Sejarah, Perkembangan dan Peradaban Adat Tradisi Banjar (hal. 171-181). Banjarmasin: UPT Taman Budaya Kalsel Dinas Pemuda Olahraga, Kebudayaan dan Pariwisata Pemerintah Provinsi Kalimantan Selatan dan Pustaka Banua.

Barjie B. A. (2016). Kesultanan Banjar Bangkit dan Mengabdi. Banjarmasin: Pustaka Banua.

Bondan, A. H. (1953). Suluh Sedjarah Kalimantan. Banjarmasin: Fadjar.

Daud, A. (1997). Islam dan Masyarakat Banjar: Deskripsi dan Analisa Kebudayaan Banjar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Frederick, W. (1982). Rhoma Irama and The Dangdut Style: Aspect of Contemporary Indonesia Popular Culture. Cornell: Southeast Asia Program Publication Cornell University.

Hadi, S. (2015). Studi Etika Orang Banjar. Tashwir, 3(6), 209-226.

Hasan, A. (2014). Prospek Pengembangan Ekonomi Syariah di Masyarakat Banjar Kalimantan Selatan. Ahkam, XIV(2), 225-232.

Hasan, N. (2016). Islam di Kota-kota Kelas Menengah Indonesia: Kelas Menengah, Gaya Hidup dan Demokrasi. Dalam G. v. Klinken, & W. Berenschot (Penyunt.), In Search of Middle Indonesia Kelas Menangah di Kota-kota Menengah (hal. 215-245). Jakarta: KITLV-Jakarta dan Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Hermansyah. (2014). Islam and Local Culture in Indonesia. Al-AlBab, 3(1), 55-66.

Huizinga, J. (1990). Homo Ludens Fungsi dan Hakekat Permainana dalam Budaya. JakartaL LP3ES.

Ideham, M. S., Djohansjah, Jurliani., Kawi, Djantera., Syarifuddin, Seman, Syamsiar., Usman, G., et al. (2007). Urang Banjar dan Kebudayaannya. (M. S. Ideham, Sjarifuddin, M. A. Anis, & Wajidi, Penyunt.) Banjarmasin: Badan Penelitian dan Pengembangan Daerah Propinsi Kalimantan Selatan dan Pustaka Banua.

Irama, R. (?). 34 Tahun Tembang Kenangan Rhoma Irama Soneta Group. PT Sani Sentosa Abadi, Jakarta.

Kariem, M. E. (2015). Figur Kharismatik Abah Guru Sekumpul Keteladanan Hidup dari al-Arif Billah Maulana Syekh Muhammad Zaini Banjar. Binuang: Pondok Pesantren Darul Muhibbien bekerjasama dengan Bina Aswaja.

Mallinckrodt, J. (1974). Gerakan Nyuli di Kalangan Suku Dayak Lawangan. Jakarta: Bhratara.

Maulani, Z. A. (2005). Melaksanakan Kewajiban Kepada Tuhan dan Tanah Air Memoar Seorang Prajurit TINI. Jakarta: Daseta.

Melalatoa, M. J. (2000). Kesenian Indonesia. Antropologi Indonesia, XXIV(62), 1-7.

Muchamad, B. N., & Mentayani, I. (2007). Anatomi Rumah Bubungan Tinggi. Banjarmasin: Pustaka Banua.

Mujiburrahman. (2017). Urgensi Memahami Banua Melalui Kajian Sosiologi Agama. Khazanah, XV(1), 53-69.

Mundayat, A. A. (2006). Djoko Pekik Seni Sebagai Ekspresi Kritik. Dalam A. M. Wattie, A. A. Mundayat, A. Triratnawati, H. Poerwanto, H. S. Ahimsa-Putra, P. Laksono, et al., Esei-esei Antropologi: Teori, Metodologi dan Ethnografi (hal. 240 - 257). Yogyakarta: Kepel Press.

Nasrullah. (2014). The Islamic Tradition of Bakumpai Dayak People. Al-AlBab, 3(1), 39-54.

--------. (2015). Jual Seadanya (Telah Antropologis terhadap Implementasi Ajaran Islam dalam. Banjarmasin: Konferensi Internasional Transformasi Sosial Dan Intelektual Orang Banjar Kontemporer diselenggarakan IAIN Antasari.

--------. (2017). Mengenang Kembali Peradaban Sungai (Kajian terhadap Simbol Banjarmasin Post). Dalam M. A. Soendjoto, A. Prahatamaputra, & M. K. Riefani (Penyunt.), Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah tahun 2016 Jilid 2 Potensi, Peluang dan Tantangan Pengelolaan Lingkungan Hidup Lahan Basah secara Berkelanjutan (hal. 467-473). Banjarmasin: Lambung Mangkurat University Press.

Noor, M. I. (2011). Nalar Keislaman Urang Banjar. Al-Banjari, 10(2), 145-164.

Prasojo, Z. H. (2017). Religious and Cultural Existence Within the Communities of Upper Kapuas Riverside of West Kalimantan. Al-AlBab, 6(2), 197-214.

Rasusmen, A. K. (2005). The Arab Musical Aesthetic in Indonesia. The World of Music, 47(1), 65-89.

Rosyadi, A. (2004). Bertamu ke Sekumpul Mereka yang Bertemu dengan KH Muhammad Zaini Abdul Gani. Yogyakarta: Lembaga Pengkajian Ilmu Pengetahuan dan Keislaman Kabupaten Banjar.

Sjamsuddin, H. (2001). Pegustian dan Temenggung, Akar Sosial, Politik, Etnis, dan Dinasti. Perlawanan di Kalimantan Selatan dan Tengah 1859-1906. Jakarta: Balai Pustaka.

Syaifullah, M. (2008). Desember 3. Oase. Dipetik Juli 29, 2017, dari Kompas.com: http://nasional.kompas.com/read/2008/12/03/20384815/anang.ardiansyah.maestro.lagu.banjar

Syukur, A. (2003). Kata Pengantar Penyalin. Dalam S. M. al-Banjari, Kitab Sabilal Muhtadin 1 (H. A. Syukur, Penerj., hal. xi-xiii). Surabaya: PT Bina Ilmu.

Tsing, A. L. (1998). Di Bawah Bayang-bayang Ratu Intan Proses Marginalisasi Pada Masyarakat Terasing. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Wajidi. (2007). Nasionalisme Indonesia di Kalimantan Selatan 1901-1942. Banjarmasin: Pustaka Banua.

--------. (2014). Dialektika Islam dan Budaya dalam Tradisi Ba-Ayun Maulid di Masjid Banua Halat Kabupaten Tapin. Jurnal Kebijakan Pembangunan, 9(2). 211-224.

Article Metrics

Abstract views: 1627 PDF views: 1004