Educational Values in Saprahan Tradition in The Malay Community of Sambas District
DOI: 10.24260/khatulistiwa.v8i1.1273Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aziz, A. (2013). Implikasi Nilai dalam Proses Pendidikan Islam. Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 111-121.
Abror, A. (2011). Nilai Budi dan Keislaman dalam Pantun Malay Pontianak. Khatulistiwa, 1(2).
John, W. C. (2014). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset, Memilih diantara Lima Pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Demina, D. (2016). Membumikan Nilai Budaya Lokal dalam Membangun Karakter Bangsa. Ta'dib, 16(1).
Faris, S. (2016). Islam dan Budaya Lokal (Studi atas Tradisi Keislaman Masyarakat Jawa). Thaqafiyyat: Jurnal Bahasa, Peradaban dan Informasi Islam, 15(1), 74-90.
Hasbullah, H. (2014). Islam dalam Bingkai Budaya Lokal. Toleransi, 6(1), 1-15.
Huda, K. (2017). Islam Malay dalam Pusaran Sejarah sebuah Transformasi Kebudayaan Malay Nusantara. Toleransi, 8(1), 78-96.
Koentjaraningrat, K. (1990). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rhineka Cipta.
Kurniawan, S. (2015). Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Samudra Biru.
Isi, D. (2013). Daftar Isi Jurnal Salam Vol. 15 No. 2 Desember 2012. Jurnal Salam, 15(2).
Ma'arif, M. S. (2015). Nilai-nilai Akhlak dalam Suluk Linglung dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam. Empirisma, 24(2).
Muslich, M. (2014). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Nashir, H. (2013). Pendidikan Karakter Berbasis Agama dan Kebudayaan. Yogyakarta: Multi Presindo.
Prasojo, Z. H. (2017). Religious and Cultural Existences Within the Communities of Upper Kapuas Riverside of West Kalimantan. Al-Albab, 6(2), 197-214.
Pridaningsih, D. R. (2008). Duduk Sama Rendah, Berdiri Sama Tinggi Nilai-Nilai Budaya Nelayan & Petambak di Sambas, Kalimantan Barat. Sabda: Jurnal Kajian Kebudayaan, 3(2).
Rosilawati, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Pontianak: STAIN Pontianak Press.
Sarjono. (2005). Nilai-Nilai Dasar Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 135-147.
Susmihara, S. (2012). Pendidikan Islam dengan Nilai-Nilai Budaya. Jurnal Adabiyah, 12(2), 168-185.
Syafrizal, A. (2015). Sejarah Islam Nusantara. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 235-253.
Sunandar, S. (2015). Malay dalam Tantangan Globalisasi: Refleksi Sejarah dan Berubahnya Sistem Referensi Budaya. Khatulistiwa, 5(1).
Sugiyono, S. (2008). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Wahab, W. (2017). Islamic Values of Social Relation in Besaprah Tradition of Sambas Society: The Case of Post-Conflict Malay-Madura in 1999-2017. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 25(2), 383-400.
Yusriadi, Y. (2015). Identitas Orang Malay di Hulu Sungai Sambas. Khatulistiwa, 5(1).
Yusriadi, Y. (2017). Berandep, Kearifan Lokal Masyarakat Malay di Dabong, Kubu Raya, Kalimantan Barat. Khatulistiwa, 1 (1).
Interview with:
Asmadi H.A. (69 tahun). Sambas
Fathan (45). Sambas.
Nurhayati (34), Sambas.
Amalia, A. (23 tahun). Sambas.
Sumiati, (23 tahun)., Sambas.
Refbacks
- There are currently no refbacks.