Peranan Nilai Philosofi Bugis Terhadap Proses Pengislaman Kerajaan Bugis Makassar di Sulawesi Selatan

Patmawati Patmawati

Abstract


The Bugis philosophical values about monotheism, i.e. God almighty, come from ephos Galigo, namely Dewataseuae (the Only God), Datu Palanro (the Creator), Aji Patoto (the Law Giver), La Puang e (the Owner), he is the first, who provides grace and punishes the guilty. These values are in line with the values of monotheism in Islam. Islam entered South Sulawesi in the early seventeenth century brought by three Datoks: Datok ri Bandang, Datok ri Tiro and Datok ri Patimang. These three ulemas spread Islam in the palace. Therefore, the growth of Islam in South Sulawesi never had a clash between religions (sara') and the ruler (royaltycustoms). Customary people (nobility) and the religious (sara') supported each other in the spread of Islam. Once Islam had been accepted, the Bugis philosophy namely pangngaderreng/ pangngadakkang which consists of ade', wari, rapang, talk) was finally added with sara' as one of the elements of pangngaderreng / pangngadakkang.

Keywords


philosophy, Bugis, Islamization, Sulawesi

Full Text:

PDF

References


Abdul Razak Daeng Patunru, 1964, Sejarah Wajo (Makassar: Yayasan Kebudayaan Sulawesi Selatan.

Abu Hamid, 1983, “Sistem Pendidikan Madrasah dan Pesantren di Sulawesi Selatan” dalam Agama dan Perubahan Sosial, Taufik Abdullah (ed.) (Jakarta: Rajawali). Abu Hamid, 2005, Syekh Yusuf Seorang Ulama: Sufi dan Pejuang (Jakarta: Obor). Andi Ima Kesuma, 2004, Migrasi & Orang Bugis (Yogyakarta: Ombak). Andi Ima Kesuma, 2012, Moral Ekonomi Manusia Bugis (Makassar: Rayhan Intermedia). Christian Pelras, 2005, “Budaya Bugis: Sebuah Tradisi Modernitas” dalam Tapaktapak Waktu Kebudayaan, Sejarah, dan Kebudayaan Sosial di Sulawesi Selatan, peny. Kathryn Robinson dan Mukhlis Paeni (Makassar: ININNAWA). Fitri Kusumayanti, 2007, “Penggunaan Bahasa Ugi Sebagai Media Komunikasi Dalam Interaksi Sosial Pada Kelompok Etnis Bugis di Desa Punggur Kecil Sungai Kakap Kabupaten Pontianak”, Tesis (Universitas Tanjungpura Pontianak). H.A. Mustofa, 2009, Filsafat Islam (Bandung: Pustaka Setia). H.A. Rahman Rahim, 1992, Nilai-nilai Utama Kebudayaan Bugis (Ujung Pandang: Hasanuddin University Press). Mattulada, 1975, “Latoa Analitis Terhadap Antropologi Politik Orang Bugis” Disertasi. Mattulada, 1983, “Islam di Sulawesi Selatan” dalam Agama dan Perubahan Sosial, ed. Taufik Abdullah (Jakarta: CV. Rajawali). Mattulada, 1985, “Kebudayaan Bugis Makassar” dalam Manusia dan Kebudayaan di Indonesia, red. Kondjaraningrat (Jakarta: Djambatan). Mattulada, 1988, “Kebudayaan Tradisional Sekelumit Tentang Sulawesi Selatan” dalam Masyarakat dan Kebudayaan kumpulan karangan untuk Prof. Dr. Selo Soemardjan (Jakarta: Djambatan). M. Saleh Mude dkk, 2009, Bugis di Tanah Rantau, Membangun Bangsa dan Negara Merekat Etnis Nusantara (Jakarta: Focus Gramedia). M. Yunan Yusuf, 2010, Tafsir Juz ‘Amma As-Siraju’i Wahhaj (Terang Cahaya Juz ‘Amma) (Jakarta: Penamadani). Naskah Kuno Lontara Attorioloang Ri Wajo Abad XVII. Patmawati, 2014, “Bugis Kalimantan Barat Abad XX-XXI, Disertasi (UIN Makassar). Patmawati, dan Besse Wahida, 2015, “Sejarah Wajo Dalam Naskah Kuno Lontara Attorioloang ri Wajo Abad XVII” dalam Proceeding International Conference on Nusantara Manuscrips, ed. Zainuddin & Faizal Amin (Pontianak: IAIN Pontianak Press).

R.A. Kern, 1991, I Lagaligo, ter. La Side dan Sagimun MD (Yogyakarta: Gajah Mada University Press. S. Budi Santoso dkk, 1990, Kisah Wafatnya Nabi Muhammad (Versi Bahasa Makassar) (Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Kebudayaan Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Nusantara).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Khatulistiwa by http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/kahtulistiwa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.