The Value of Islamic Education in Traditional Malay Poetry Concerning the Prohibition of Leaving Religious Teachings

Roziah Roziah, Sudirman Shomary, Hermaliza Hermaliza, Resy Oktadela, Nurhidayah Nurhidayah, Aulia Putri Dewi

Abstract


This study aims to explore taboos and prohibitions in traditional Malay poetry that embody Islamic educational values. The traditional poetry analyzed includes gurindam, pantun, poetry, and expressions that were once integral to daily life but have now become increasingly rare. The Islamic educational values examined in this study encompass aspects of faith (aqidah), acts of worship (ibadah), and commendable conduct (akhlaq). This research employs both qualitative and quantitative approaches, utilizing a problem-solving methodology that includes literature review, content analysis, and comparative analysis. Data were collected from gurindam manuscripts, pantun, poetry, and Malay expressions that align with the teachings of the Quran, supported by the translation and interpretation of Ibn Kathir. The analytical process involves investigating and documenting relevant Quranic verses and Hadith that reinforce taboos and prohibitions found in traditional poetry, followed by formulating research findings. The study identifies the following key findings: (a) The Islamic educational values related to faith include: (1) The prohibition against associating partners with God (shirk) in Malay culture; (2) The prohibition against apostasy (riddah) among Malays. (b) The Islamic educational values related to acts of worship include: (1) The prohibition against neglecting prayer (salah); (2) The prohibition against neglecting fasting (sawm); (3) The prohibition against neglecting almsgiving (zakat); (4) The prohibition against neglecting the Hajj pilgrimage. (c) The Islamic educational values related to morality (akhlaq), specifically the prohibition against engaging in sinful or immoral acts. The findings of this study have implications for Malay Literature courses, where students will be introduced to taboos and prohibitions embedded in Malay culture. These values will be disseminated through interactive videos and digital media promotions. The utilization of digital platforms is expected to bridge the generational gap, fostering greater interest among younger generations in understanding and contributing to the preservation of this cultural heritage.

Penelitian ini merupakan upaya investigasi pantang larang dalam puisi tradisional Melayu bermuatan nilai pendidikan Islam. Puisi tradisional yang ditelaah meliputi gurindam, pantun, syair, dan ungkapan yang dulunya selalu digunakan dalam kehidupan sehari-hari, sekarang jarang sekali terdengar di telinga. Muatan pendidikan Islam yang dimaksud dalam kajian ini merujuk pada keimanan, amal ibadah dan perbuatan terpuji. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan pendekatan pemecahan masalah yaitu tinjauan pustaka, analisis isi, analisis komparatif. Data yang dikumpulkan dari buku-buku gurindam, pantun, syair, dan ungkapan Melayu yang diduga sejalan dengan ayat alquran beserta terjemah serta tafsir Ibnu Katsir. Langkah analisis meliputi Menyelidiki dan mendokumentasikan mengutip ayat Alquran dan Hadis yang mendukung pantang larang dalam puisi tradisional serta merumuskan hasil penelitian. Hasil kajian yang ditemukan adalah (a) Nilai pendidikan Islam terkait akidah meliputi (1) Orang Melayu dilarang menyekutukan Tuhan; (b) Orang Melayu dilarang murtad; (b) Nilai pendidikan Islam terkait ibadah meliputi (1) Orang Melayu dilarang meninggalkan prayer, (2) Orang Melayu dilarang meninggalkan puasa, (3) Orang Melayu dilarang meninggalkan zakat, dan (4) Orang Melayu dilarang meninggalkan haji; (c) Nilai pendidikan Islam terkait Akhlak yaitu larangan berbuat fasik. Hasil kajian ini dapat diimplikasikan pada mata kuliah Sastra Melayu. Mahasiswa akan diajarkan tentang pantang larang dalam budaya Melayu, yang nantinya akan dipromosikan dalam bentuk video interaktif dan promosi di platform media digital. Promosi melalui Platform media digital dapat menjembatani kesenjangan antara generasi tua dan muda, serta menarik minat generasi muda dalam memahami dan turut melestarikan warisan budaya ini.


Keywords


Faith (Aqidah), Ethics (Akhlaq), Islamic Educational Values, Worship (Ibadah), Traditional Malay Poetry

Full Text:

PDF

References


Abdullah. (2019). Al-Mukhtashar Al- Lathif; Ringkasan Fikih Syafi’I Terpopuler. Pustaka Arafah Solo.

Ali, A., Eq, N. A., & Suhartini, A. (2022). Kecerdasan Spiritual Santri Melalui Puasa: Studi Kasus pada Santri Pondok Pesantren Ummul Quro Al-Islami Leuwiliang Bogor Puasa Ramadhan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4, 1. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i1.444

Amin, Z. F. (2022). Strategi Bimbingan Manasik Ibadah Haji Pada Kbih Nurussalam Lampung Timur. Multazam : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 1(2), 132. https://doi.org/10.32332/multazam.v1i2.5376

Apjan, S. S., & Mahrus, E. (2025). Analysis of Teachers ’ Personality Competence in the Manuscript " Sedikit Tentang Pendidikan " by Haji Ismail Arsyad. At-Turats, 18(2), 196–210. https://doi.org/https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i2.3276 |

Aqiilah, I. I. (2020). Puasa Yang Menajubkan (Studi Fenomenologis Pengalaman Individu Yang Menjalankan Puasa Daud). Jurnal EMPATI, 10(2), 163–189. https://doi.org/10.14710/empati.2020.27704

Asnaini, A. (2022). Haruskah Negara Ikut Serta dalam Pelaksanaan Ibadah Zakat? Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(02), 1982–1990. https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jei/article/view/4488

Bidin, H., Omar, M. N. Fi., Khalid, M. N., Samah, A., & Rashidi, K. (2019). Hukum Meninggalkan Solat Fardu antara Kufur dan Fasiq: Analisis Dalil Berdasarkan Mazhab Empat. E-Journal of Islamic Thought and Understanding, 2(October), 88–108.

Canggih, C., & Indrarini, R. (2021). Apakah Literasi Mempengaruhi Penerimaan Zakat? JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 11(1), 1. https://doi.org/10.21927/jesi.2021.11(1).1-11

Darmawan, F. (2019). Bimbingan Konseling dan Pengurangan Kecemasan Terhadap Calon Jamaah Haji Islam. Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi, 7(1), 1006.

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, M. A. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Effendy, T. (2012). Syair Nasib Melayu. Lembaga Adat Melayu Riau.

Effendy, T. (2013). Tunjuk Ajar Melayu dalam Pantun, Gurindam, Seloka, Syair dan Ungkapan. Tenas Effendy Foundation.

Endahwati, K. P., Udin, T., & Mudiyanto, H. (2021). Konsep Pembiasaan Shalat Dhuha Terhadap Kedisiplinan Siswa Mi / Sd Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah , 02(01), 120–135.

Erni, E., & Ulya, R. H. (2021). The Softskill and Hardskill forms of Tunjuk Ajar Melayu in Nyanyi Panjang Bujang Si Undang Palalawan Society of Riau Province. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 1688–1695. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.995

Fauzan, A. (2022). Makna Simbolik Ibadah Haji Perspektif Ali Syariati. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 11(1), 35–58. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v11i1.356

Febrianto, A. (2021). Buku Ajar Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi. 115.

Firmansyah, H. (2023). Nilai-Nilai Tradisi Pantang Larang Dalam Budaya Melayu. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 10(2), 172–181. https://doi.org/10.31571/sosial.v10i2.6189

Gunarti, W. (2009). 40 Keajaiban Naik Haji. PT Gramedia Pustaka Utama.

Hafizah, R., & Bustamam, R. (2021). Pemahaman Imam Al-Qurthubi Terhadap Konsep Riddah dalam Al-Qur’an dan Relevansinya dengan Indonesia. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 3(1), 1. https://doi.org/10.31958/istinarah.v3i1.3322

Hafizzullah, Wijayanti, T. Y., & Juliarti, R. (2020). Respon Al-Quran Terhadap Karakter Orang Fasik. Majalah Ilmu Pengetahuan Dan Pemikiran Keagamaan Tajdid, 23(1), 28–37. https://www.ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/tajdid/article/view/1691

Haji, R. A. (1846). Gurindam Dua Belas.

Hasan, W. A. (2018). 2018. Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar Memahami Tauhid Dan Syirik. 1st ed. Cahaya Firdaus.

Hasanah, U., Maghfur, M., & Qomar, M. N. (2021). Literasi Zakat: Interpretasi Masyarakat Terhadap Kewajiban Membayar Zakat. Journal of Islamic Social Finance Management, 2(1), 83–92. https://doi.org/10.24952/jisfim.v2i1.3822

Hawwas, S. (2009). Fiqih Ibadah. Sinar Grafika Offset.

Idris, M. A. (2020). Konstruksi Puasa Waqi’ah. Jurnal Living Hadis, 5(1), 17. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2020.2168

Ilyas, I., H. Putera, G., & Muliardi, M. (2020). Nilai Pendidikan Islam Dalam Gurindam Dua Belas Karya Raja Ali Haji. Jurnal Ilmu Budaya, 16(2), 120–140. https://doi.org/10.31849/jib.v16i2.3706

Jarir At-Thabari, M. bin. (1988). Jami ’ul Bayan ’an Ta ’wilAl-Qur’an. Dar El Fikr.

Juliarti, R. (2018). Karakter Orang Fasik dan Cara Mengatasinya dalam Perspektif AlQuran (Studi Tafsir Tematik). Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.

Katsir, I., & Ismail, I. A. F. (2000). Tafsir Al-Qur’an Al-’Adhim, Cetakan ke-3. Al-Maktabah Al-Ashriyah.

Khalaf, A. W. (2018a). Fikih Empat Mazhab ; Jilid 1. Ummul Qura.

Khalaf, A. W. (2018b). Fikih Empat Mazhab ; Jilid 2. Ummul Qura.

Komaria, T. (2020). Hukum Pidana Islam. https://osf.io/9z23n/download

Kustini, A. A. (2006). Ibadah Haji Dalam Sorotan Publik. Puslitbang Kehidupan Keagamaan.

Mastura, A., & Darwis, M. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Syair Tari Zapin Api Di Desa Teluk Rhu Kecamatan Rupat Utara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Keislaman, 3(3), 285–293. https://doi.org/10.55883/jipkis.v3i3.82

Mualifatul, L., & Filasofa, K. (2021). Pendidikan Ibadah shalat anak usia dini pada era modern. 2(1), 79–84.

Muftisany, H. (2021). Zakat Fitran dan Zakat Profesi. CV Intera Papeerles Publishing.

Mujiburrahman. (2016). Pola Pembinaan Keterampilan Shalat Anak Dalam Islam. Jurnal Mudarrisuna, 6(2).

Mulyani, E. S., & Hunainah. (2021). Pembiasaan Shalat Dhuha untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa: Penelitian di SD Negeri Kadinding Kecamatan Kibin Kabupaten Serang. Jurnal Qathruna, 8(1), 1–20.

Muslim, A. A., & Permatasari, H. (2024). Implementasi Metode Manasik Haji Terhadap Peningkatan Kemampuan Melaksanakan Ibadah Haji di Kbihu Al-Hikmah. 1(4), 200–206.

Mustofa, A., Al, S., Wutsqo, U., Ghofur, A., Al, S., & Wutsqo, U. (2022). Konsepsi Pembiasaan Sholat Dhuha dan Membaca Al- Qur ’ an dalam Peningkatan Akhlak. 29(01), 1–10.

Nasrudin, D. (2022). Zakat Produktif Dalam Perspektif Al-Quran Dan Hadits. Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 67–86. https://islahuliqtishadipui-2.stebipui.ac.id/index.php/JESII/article/view/6%0Ahttps://islahuliqtishadipui-2.stebipui.ac.id/index.php/JESII/article/viewFile/6/7

Nasrullah, Y. M., Wakila, Y. F., & Fatonah, N. (2021). Peneguhan Karakter Islam Peserta Didik Melalui Rukun Iman Dengan Metode 3p (Pemahaman Pengamalan Pembiasaan). Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(2), 484. https://doi.org/10.52434/jp.v15i2.1394

Nopiardo, W. (2016). Zakat Sebagai Ibadah Maliyah Ijtima’Iyah Dalam Perspektif Ilmu Ekonomi Islam. JURIS (Jurnal Ilmiah Syariah), 14(2), 217. https://doi.org/10.31958/juris.v14i2.309

Nopiardo, W. (2017). Perkembangan Fatwa Mui Tentang Masalah Zakat. JURIS (Jurnal Ilmiah Syariah), 16(1), 89. https://doi.org/10.31958/juris.v16i1.967

Nurjanah, Cahyono, N. A. S., & Fathan, M. N. (2023). Pengaruh Puasa Terhadap Kesehatan Tubuh, Kesehatan Mental, Dan Prestasi Belajar. Journal Islamic Education, 1(4), 71–84. https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index

Pernando, S., Andayani, & Suyitno. (2022). The Value of Islamic Theology in Tunjuk Ajar Melayu by Tenas Effendy. International Journal of English Literature and Social Sciences, 7(3).

Prayoga, U. (2023). Makna Kata Fasik Dalam Qs. Al- Ḥujurāt [49]: 6 (Analisis Semiotika Roland Barthes) (Vol. 6). Universitas Islam Negeri Proesor Kiai Haji Saiuddin Zuhri Purwokerto.

Putri, A. S., & Roziah. (2024). Investigating Prospective Teachers ’ Competences In Understanding Religious Dimensions in Poetry Perang. JOLLT Journal of Languages and Language Teaching, 12(3), 1253–1267. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jollt/article/view/11309

Rahma, F. N., & Sutarman. (2023). Peran Pendampingan Musyrifah terhadap Pembiasaan Ibadah Shalat Tahajud Santriwati Pondok Pesantren. Jurnal Basicedu, 7(3), 1398–1409.

Rahmah, M., & Zainuddin, Z. (2021). Murtad dalam Perspektif Fikih, Teologi, dan Hak Asasi Manusia. Tajdid, 28(1), 105. https://doi.org/10.36667/tajdid.v28i1.559

Rhido, H., & Wasik, A. (2022). Zakat Produktif Konstruksi Zakatnomics: Perspektif Teoretis, Historis, dan Yuridis. CV Literasi Nusantara Abadi.

Rofiq, M. K. (2021). Pemberian Hak Asuh Anak Dalam Perceraian Karena Peralihan Agama (Murtad). Journal of Islamic Studies and Humanities, 6(2), 97–110. https://doi.org/10.21580/jish.v6i2.8171

Rosli, E. Z., Jakariya, F. A. H., Nasirruddin, I. K. E. M. K., Brain, N. D., Nik Azman, N. N. D., & Syaharudy, N. I. M. (2023). Perbandingan Pantang Larang Kaum Iban Dan Kaum Melanau Comparison Of Taboos Of The Iban And Melanau People. Jurnal Melayu Sedunia, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.22452/melayusedunia.vol6no1.1

Roziah, R. (2023). Rekonstruksi Religiositas Etnik Melayu Dimensi Keyakinan pada Kitab dalam Puisi Melayu Tradisional. GERAM, 11(2), 30–42. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(2).14743

Saputri, N. E., Novianti, R., & Febrialismanto. (2021). Pengembangan Media Puzzle Shalat Edukatif dalam Meningkatkan Kemampuan Ibadah Shalat Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Education Research, 2(1), 27–36.

Septiawati, N. H., Romanda, M., & Widari. (2023). DALAM PANDANGAN KITAB TANBIHUL GHAFILIN. DIALOKA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Dakwah Dan Komunikasi Islam, 2(1), 1–29. https://doi.org/10.32923/dl.v2i1.3499

Shihab, Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Alquran. Lentera Hati.

Sofiani, I. K., & Sugiarto, W. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan dalam Tunjuk Ajar Melayu Karya Tengku Nasruddin Sa’id Effendy (Tenas Effendy). El-Darisa Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 80–111.

Sundari, P. E., & Efendi, Y. (2021). Shalat dan Kesehatan Mental dalam Perspektif Buya Hamka menghubungkan Artinya : istimewa dalam agama Islam , baik yang paling mulia dan paling dicintai. 3(1), 34–35.

Suryadi, N. (2021). Zakat Sebagai Pengurang Penghasilan Kena Pajak. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 4(2), 10–17.

Syarbini, I. (2021). Hukum Merenggangkan Shaf Dalam Shalat Berjamaah Saat Pandemi. Al-Adillah: Jurnal Hukum Islam, 1(1), 38–51.

Via, A., & Erni, E. (2021). Makna Dan Fungsi Pantang Larang Masyarakat Melayu Peranap di Kecamatan Peranap Kabupaten Indragiri Hulu. J-LELC: Journal of Language Education, Linguistics, and Culture, 1(3), 1–6. https://doi.org/10.25299/j-lelc.2021.8079

Waharjani, & Jailani, M. (2024). Strengthening Aqidah Education for Children : Implications in Harmonious Families. AT-TURATS, 18(1), 74–92. https://doi.org/https://doi.org/10.24260/at-turats.v18i1.2910 |

Wibowo, H. S. (2023). Hikmah Sedekah: Menemukan Kebaikan Dalam Memberi. Tiram Media. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=gaK4EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Wibowo,+H.+S.+(2023).+Hikmah+Sedekah:+Menemukan+Kebaikan+Dalam+Memberi.+Tiram+Media.&ots=KmbdyYGKdg&sig=GCC3jXqHRXPxlBqb8WtmPAQQcmw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Wismanto, Zuhri, & Zhafirah, A. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. Jurnal Hikmah, 12(2), 338–350. https://doi.org/1055403

Zarkaysi, I. (1995). Pengajaran Fiqih 2. Trimurti Press.




DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v19i1.3494

Article Metrics

Abstract view : 1051 times
PDF - 760 times

Article Metrics

Abstract view : 1051 times
PDF - 760 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Roziah Roziah, Sudirman Shomary, Hermaliza, Nurhidayah, Aulia Putri Dewi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Jl. Letjend. Soeprapto No. 19
Pontianak-Kalimantan Barat
Indonesia