NILAI-NILAI MULTIKULTURAL DAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM TRADISI TEREMPOH MELAYU SINTANG
(1) ,
(2) ,
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v1i1.1065
Full Text: Language :
Submitted : 2018-09-20
Published : 2018-08-30
Abstract
Malay community in sub-district Sintang, Districts Sintang, province West Borneo.
The trempoh tradition is a repertoire of local culture that serves as a means of friendship
and unifying between tribes, religions and ethnicities living in sub-district Sintang.
This research determine to know how the implementation, multicultural values, and
Islamic education values from the trempoh tradition. This research is a field research
that uses descriptive qualitative method to describe the implementation and values of
the tradition that are supplanted through observation, interviews and documents
related to the tradition. The results of this study explain that the implementation of the
trempoh tradition consists of the takbiran activities, family terempoh, male trempoh,
female trempoh, and family terempoh. In the trempoh traditions there are multicultural
values, such as: diversity, equality, humanity, justice, and democracy, while the Islamic
education values from trempoh traditions, such as: religious, compassion, politeness,
and social care.
Penelitian ini merupakan studi terhadap tradisi terempoh yang dilakukan
oleh masyarakat Melayu di Kecamatan Sintang, Kabupaten Sintang, Provinsi
Kalimantan Barat. Tradisi terempoh merupakan khasanah budaya lokal yang berfungsi
sebagai sarana silaturahmi dan pemersatu antar suku, agama dan etnis yang tinggal di
Kecamatan Sintang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan, nilai-nilai
multikultur, dan nilai-nilai pendidikan Islam dari tradisi terempoh. Penelitian ini
merupakan penelitian lapangan yang menggunakan metode deskriptif kualitatif untuk
memaparkan pelaksanaan dan nilai-nilai dari tradisi terempoh melalui observasi,
wawancara dan dokumen terkait tradisi terempoh. Hasil penelitian ini menjelaskan
bahwa pelaksanaan tradisi terempoh terdiri dari kegiatan takbiran keliling, terempoh
keluarga, terempoh laki-laki, terempoh perempuan, dan terempoh kaum kerabat. Dalam
tradisi terempoh terdapat nilai-nilai multikultural, berupa: keragaman, kesetaraan,
kemanusiaan, keadilan, dan demokrasi, sementara nilai-nilai pendidikan Islam dari
tradisi terempoh, yaitu: religius, kasih sayang, kesantunan, dan kepedulian sosial.
Keywords
References
Arif, Mahmud, “Islam, Kearifan Lokal dan Kontekstualisasi Pendidikan: Kelenturan, Signifikansi, dan Implikasi Edukatifnya”, Jurnal Al-Tahrir, Vol. 15, No. 1, 2015.
Azra, Azyumardi, Merawat Kemajemukan Indonesia: Seri Orasi Budaya, Yogyakarta: Kanisius, 2007.
Badan Pusat Statistik Kacamatan Sintang, Kecamatan Sintang Dalam Angka 2014, Sintang: BPS, 2017.
Fadli, Gusti Muhammad, Tradisi Terempoh dalam Era Modernisasi: Kajian Tradisi Masyarakat Melayu Sintang-Kalimantan Barat, Sintang: Sultan Nata, 2017.
Halimatussa’diah, “Budaya Terempoh pada Masyarakat Rt 06/ Rw 02 Kelurahan Kapuas Kiri Hulu Sintang dalam Perspektif Pendidikan Islam”, Skripsi tidak diterbitkan, Pontianak: IAIN Pontianak, 2005.
Koentjaraningrat, Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta: Aksara Baru, 1985.
Kurniawan, Syamsul, “Serapah dalam Masyarakat Melayu Kampung Saigon Kota Pontianak”, Jurnal Religi, Vol. IX, No. 1, 2013.
Liliweri, Alo, Pengantar Studi Kebudayaan, Bandung: Nusa Media, 2014.
Milles, Metthew B. dan A. Michael Huberman, Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru, Penerjemah: Tjetjep Rohendi Rohidi, Jakarta: UI-Press, 2014.
Moleong, Lexy J., Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
Mujib, Abdul dan Jusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2006.
Nizar, Samsul, Pengantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya Media Pratama, 2001.
Tilaar, H.A.R., Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan dan Transformasi Pendidikan Nasional, Jakarta: Grasindo, 2004.
Article Metrics
Abstract Views : 757 timesPDF Downloaded : 2405 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.