PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, INTERNALISASI NILAI-NILAI ANTI KORUPSI DAN PENCEGAHAN TINDAK PIDANA KORUPSI

Moh. Fadhil(1Mail),
(1) IAIN Pontianak, Indonesia, Indonesia

Mail Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v2i1.1229

Full Text:    Language : en
Submitted : 2019-02-25
Published : 2019-02-25

Abstract


This paper will discuss Islamic Religious Education and internalization of anti-corruption values as the effort to prevent corruption. The effort to overcome corruption crime not only with prosecution and eradication, but also with prevention efforts. One of the prevention efforts is education. Therefore, it needs anti-corruption education model as the resistence efforts toward corruptive behavior and to internalize the value of morality. It has to do literatively to build anti-corruption view. The aim of this paper is to understand integration of anti-corruption values in Islamic Religious Education model. Furthermore, this paper also discusses transformation of Islamic Religious Education that integrating anti-corruption values as the prevention efforts of widespread corruptive behavior and to increase corruption perception index. In this case, Islamic Religious Education must be able to make a methodological transformation in terms of cognitive anti-corruption literacy in each learning activity to all those learners. Furthermore, by building an analysis of social symptoms and public issues with a research approach, it must be able to build public morality. The success of the concept will be able to internalize anti-corruption values and to increase corruption perception index in the world.

Keywords


Islamic Religious Education, Anti-Corruption Values and Corruption Prevention

References


Abdullah Sani, Ridwan, Pendidikan Karakter: Mengembangkan Karakter Anak yang

Islami, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2016.

Anderson, Benedict R.O’G., “The Idea of Power in Javanese Culture”, dalam Culture and Politics in Indonesia (eds) Holt C., et al, Ithaca, New York: Cornell University Press, 1972.

Anti-Corruption Clearing House, “Statistik Penindakan Tindak Pidana Korupsi Berdasarkan Jenis Perkara”, https://acch.kpk.go.id/id/statistik/tindak- pidana-korupsi/tpk-berdasarkan-jenis-perkara, diakses pada 2 Januari 2018.

Anti-Corruption Clearing House, “Statistik Rekapitulasi Penindakan”,

https://acch.kpk.go.id/id/statistik/tindak-pidana-korupsi, diakses pada 2

Januari 2018.

Asroni, Ahmad, “Membumikan Etika dan Religiusitas Anti-Korupsi: Ikhtiar Merekonstruksi Pendidikan Agama di Indonesia”, dalam Nina Mariani (Ed), Etika dan Religiusitas Anti-Korupsi, Dari Konsep Ke Praktek di Indonesia, Yogyakarta: Globethics.net, 2015.

Bura, Romie O., “Nilai dan Prinsip Anti Korupsi”, dalam Buku Panduan Dosen Pembelajaran Pendidikan Anti Korupsi Untuk Perguruan Tinggi, Jakarta: Biro Kerja Sama dan Komunikasi Publik, Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi, 2016.

Harto, Kasinyo, “Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Agama”, dalam Jurnal Intizar, Vol. 20, No. 1, 2014. (http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intizar/article/view/426/377)

Hasballah, Fachruddin, Memahami Makna Pendidikan Agama dalam Kehidupan, Banda

Aceh: Al-Washliyah University Press, 2010.

Hidayati, “Pendidikan Anti Korupsi Tinjauan Perspektif Pendidikan Islam”, dalam Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. V, No. 1, 2016. (http://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/view/25/22)

Komisi Pemberantasan Korupsi, Buku Saku Memahami Gratifikasi, Jakarta: Direktorat

Gratifikasi Komisi Pemberantasan Korupsi, 2014.

Komisi Pemberantasan Korupsi, Pantang Korupsi Sampai Mati: Cara Mudah Mempelajari Pasal-Pasal Tindak Pidana Korupsi, Jakarta: Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat Kedeputian Pencegahan Komisi Pemberantasan Korupsi, 2015.

Mujib, Abdul dan Jusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana Prenada

Media, 2006.

Novayani, Irma, “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Multikultural”, dalam Jurnal Tadrib, Vol. 3, No. 2, 2 Desember 2017. (DOI: https://doi.org/10.19109/Tadrib.v3i2.1795)

Sahetapy, J.E., Amburadulnya Integritas, Jakarta: Komisi Hukum Nasional Republik

Indonesia, 2011.

Sofyan, Iyan, “Nasib Kurikulum Pendidikan Anti Korupsi, Wacana atau Rencana Dalam Kurikulum 2013”, dalam Prosiding Seminar Nasional Refleksi dan Realisasi Kurikulum 2013, Program Studi PGMI Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta, 2013. (http://digilib.uin- suka.ac.id/29598/)

Suryadi, Ace Dkk, Pendidikan Untuk Transformasi Bangsa: Arah Baru Pendidikan Untuk

Perubahan Mental Bangsa, Jakarta: Kompas, 2014.

Syafaat, Aat, Sohari Sahrani dan Muslih, Peranan Pendidikan Agama Islam, Jakarta: PT.

Raja Grafindo Persada, 2008.

Syamsuddin, Aziz, Tindak Pidana Khusus, Jakarta: Sinar Grafika, 2013.

Tafsir, Ahmad, Filsafat Ilmu: Menguari Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi

Pengetahuan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2009.

Transparency International, “Indonesian Corruption Perceptions Index”, dalam

http://riset.ti.or.id/ipk-indonesia/, diakses 31 Desember 2018.

Wastuti, “Konsep Ta’dib dalam Pendidikan Islam (Studi atas Pemikiran Syed Muhammad Naquib al-Attas)”, dalam Jurnal PAI, Vol. VI, No. 1, 2009. (DOI: http://digilib.uin-suka.ac.id/8736/)

Yazid, Ahmad, “Konsep Pendidikan Islam dalam Pandangan Adian Husaini”, dalam JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, Vol 1, No. 1, 2018. (http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/jrtie/article/view/1070)


Article Metrics

 Abstract Views : 1520 times
 PDF Downloaded : 2288 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.