Perkembangan Moral Remaja Akhir dan Implikasinya pada Pendidikan Agama Islam

Nadia Trisnawati(1Mail), Natasya Rindiani(2), Tara Putri Mortalisa(3), Kasinyo Harto(4), Irja Putra Pratama(5),
(1) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(2) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(3) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(4) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(5) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia

Mail Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v8i1.3543

Full Text:    Language : 
Submitted : 2025-04-24
Published : 2025-06-23

Abstract


This study aims to examine the characteristics of late adolescent development and identify its implications for learning, especially in the context of Islamic Religious Education (PAI). Late adolescence is an important transition period towards adulthood marked by significant physical, intellectual, social, emotional, moral, and spiritual changes. To achieve this goal, this study uses a literature study method by reviewing various library sources such as scientific journals, academic books, and relevant articles. The results of the study indicate that late adolescents have complex developmental needs that need to be understood in depth by educators, especially PAI teachers. Understanding these characteristics allows teachers to design learning that is more contextual, holistic, and able to optimally support students' spiritual and moral growth.


References


Adolph, Ralph, 2016. Human lesion studies in the 21st century. Neuron, 90(6), 1151-1153. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.05.014

Agung Hartono, and Sunarto. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006.

Ahmad susanto. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta : Kencana, 2014.

Azaluddin. Implikasi Managing Asset. Malang: Rena Cipta Mandiri, 2021.

Dewi, Fitri Nur Rohmah. “Konsep Diri Pada Masa Remaja Akhir Dalam Kematangan Karir Siswa.” Konseling Edukasi 5, no. 1 (March 13, 2021). https://doi.org/10.21043/konseling.v5i1.9746.

Diantika, Elza. “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Kualitas Persahabatan Pada Remaja Akhir.” Jurnal Psikologi 10, no. 2 (2017).

Hanyfah, Siti, Gilang Ryan Fernandes, and Iwan Budiarso. “Penerapan Metode Kualitatif Deskriptif Untuk Aplikasi Pengolahan Data Pelanggan Pada Car Wash.” Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi) 6, no. 1 (2022): 339–44. https://doi.org/10.30998/semnasristek.v6i1.5697.

Hartini. “Perkembangan Fisik Dan Body Image Remaja.” Islamic Counseling 1, no. 2 (2017).

Hikmawati Fenti. Bimbingan Konseling. Jakarta : Rajawali Press, 2012.

Hurlock, and Elizabeth. Development Psychology. Jakarta: PT Erlangga, 2017.

Hotimah, Husnul. “Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Edukasi 7, no. 3 (2020): 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599.

Khamim Zarkasih Putro. “Memahami Ciri Dan Tugas Perkembangan Masa Remaja.” : : Jurnal Aplikasia 17, no. 1 (2017).

M. ali, and M. Asroni. Psikologi Remaja (Perkembangan Peserta Didik). Jakarta: Bumi Aksara, 2004.

Muhiyatul Huliyah. Strategi Perkembangan Moral Dan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Jejak Pustaka, 2021.

Nurul Azmi. “Potensi Emosi Remaja Dan Pengembangannya.” Jurnal Pendidikan Sosial 2, no. 1 (2015).

Octavia, S. A. Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Sleman: Deepublish, 2020.

Pebby Ayu Ramadhany, Triana Noor Edwina Dewayani Soeharto, Metty Verasari. “Hubungan Antara Persepsi Remaja Terhadap Keberfungsian Keluarga Kematangan Emosi Pada Remaja Akhir.” Jurnal Psikologi Perseptual 1, no. 1 (2016).

Sania Putriana, Neviyarni, and Irdamurni. “Perkembangan Intelektual Pada Usia Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 1 (2021).

Santosa, Hardi, Syamsu Yusuf, and Ilfiandra Ilfiandra. “KRR Sebagai Program Pengembangan Perilaku Seksual Sehat Remaja Pada Revolusi Industri 4.0.” Indonesian Journal of Educational Counseling 3, no. 3 (2019): 233–42. https://doi.org/10.30653/001.201933.104.

Siti Muri’ah, and Khusnul Wardan. Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Malang: Literasi Nusantara, 2020.

Suryana, Ermis, Siska Wulandari, Eci Sagita, and Kasinyo Harto. “Perkembangan Masa Remaja Akhir (Tugas, Fisik, Intelektual, Emosi, Sosial Dan Agama) Dan Implikasinya Pada Pendidikan” 5, no. 6 (2022): 2614–8854. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id.

Syamsu Yusuf, and Sugandhi M Nani. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2014.

Umayah. “Perkembangan Sosial Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 1 (2017).

Wulandari, Apri Nur. “Pendidikan Kesehatan Reproduksi Pada Siswi Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Menarche Di SD N Tanjungharjo.” Jurnal Humanis : Jurnal Pengabdian Masyarakat STIKES Csada Bojonegoro 7, no. April (2022): 49–58.

Zai, Kamarudin, Kangga Ega Williyansen, Lee Yen, and Irma Khoirot Daulay. “Nilai Moral Dalam Lagu Tradisional Nias ‘Ba Wekoligu’ Karya Faons Gea.” Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP) 4, no. 1 (2022): 145–51. https://doi.org/10.34012/jbip.v4i1.2218.


Article Metrics

 Abstract Views : 13 times
 PDF Downloaded : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.