MENYISIPKAN NILAI-NILAI AGAMA DALAM PEMBELAJARAN SAINS: Upaya Alternatif Memagari Aqidah Siswa

Tomo Djudin

Abstract


Most of natural science teachings and science textbooks used in the schools were lack of religious values that enable to enhance students’ faith of God, the creator of the universe. Integrating and providing the Islamic spirits or religious values to the teaching-learning processes of products of science (facts, concepts, and principles) should be undertaken. By this way, we hope, materialism or secularism point of views could be eliminated. It is not a science teacher task, but ours as moslems as well.

Full Text:

PDF

References


Abruscato, J. (1982). Teaching Children Science. Prentice-Hall,Inc.Englewood Cliffs: New Jersey, USA

Achmad Baiquni.(1997). Al-Qur’an dan Ilmu Pengetahuan Kealaman. Yogyakarta: PT. Dana Bakti Prima Jasa

Anas Abdul Hamid Al-Quz. (1998). Ibnu Qayyim Berbicara Tentang Manusia dan Semesta (alih bahasa oleh Abdul Hakim & Abu Nadia Ahmad). Jakarta: Penerbit Pustaka Azzam.

Ary Ginanjar Agustian. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ:Emotional Spritiual Quotient. Berdasarkan 6 Rukun Iman dan Rukun Islam. Jakarta : Penerbit Arga.

Carin, R.B.(1997). Teaching Modern Science (7th edition). Merril Prentice Hall: New Jersey, Columbus Ohio, USA

Catur Sriherwanto.(2001). Membaca Ciptaan, Melupakan Pencipta. Jurnal MQ Pesantren Daarut Tauhid, vol. 1, No.7 (Nopember): Bandung

Depdiknas.(2001). Kurikulum Berbasis Kompetensi Mata Pelajaran Fisika Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama. Pusat Kurikulum Penelitian dan Pengembangan Depdiknas: Jakarta

Fogarty, R.(1991). The Mindful School. How to Integrate the Curricula. Palatine Skylight Publishing, Inc.: Illionis, USA

Harlen, W. (1985). The Teaching of Science. Studies in Primary Education. David Fulton Publishers: London

Mahfudz Sodiq. (2000). Pembelajaran Kimia pada Sub Pokok Bahasan Kajian Pencemaran Lingkungan yang Terintegrasi dengan Nilai-Nilai Agama. Tesis UPI Bandung. Tidak dipublikasikan.

Malik Badri.(1996).Tafakkur Perspektif Psikologi Islam. Remaja Rosdakarya: Bandung

Moh. Rifa’i.(1997). Al-Qur’an, Terjemah/Tafsir. CV.Wicaksana :Semarang

Otto Soemarwoto. (1990). Pengembangan Berwawasan Lingkungan. Djambatan: Jakarta

Riduansyah. (2000). Penerapan Model Pembelajaran Terpadu antara Biologi dan Imtaq untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah Aliyah. Tesis UPI Bandung. Tidak dipublikasikan.

Rahmat Taufiq Hidayat.(2001). Hari Raya dalam Persfektif Islam. Jurnal MQ Pesantren Daarut Tauhid, vol. 1, No.8 (Desember): Bandung

Supriadi, Dedi. (1998). Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Adicita Karya Nusa: Bandung

Yusuf Qardawi. (1998). Al-Qur’an Berbicara tentang Akal dan Ilmu Pengetahuan. (Alih bahasa Abdul Hayyie al-Kattani, Lc.). Jakarta : Gema Insani Press.




DOI: https://doi.org/10.24260/khatulistiwa.v1i2.188

Article Metrics

Abstract view : 734 times
PDF - 1369 times

Article Metrics

Abstract view : 734 times
PDF - 1369 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Khatulistiwa



Creative Commons License
Khatulistiwa by https://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/khatulistiwa is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Statistic Counter