Umpasa and Umpama in Batak Toba Culture as A Means of Catechism in Medan Catholic Churches

Ona Sastri Lumban Tobing

Abstract

This article explores Umpasa and umpama of Batak Toba culture as a means of catechesim within Chatolic curches. The work uses qualitative methods with observation, interview and documentation. Descriptive analysis technique is employed based on the triangulation results of techniques and sources. The study targeted 20 adults, 3 Batak Toba cultural practitioners, and 2 priests and bishops who were on the island of Samosir Lake Toba. The work suggests that churches that live and develop today are based on tradition. Tradition is meant to include everything (such as customs, beliefs, habits, teachings, and so on) that is downwardly inhereited. One of the traditions of Batak Toba that is still preserved to this day is umpasa and umpama. This tradition is considered wise because it is used for prayers, petitioning God, and giving advices. Umpasa or umpa has always been used in the teaching of the Medan Catholic Church to the community of Batak Toba in Samosir and its surroundings and has truly become a model of church catechesis, not only by the society of Batak Toba but also as a model for catechism. The work is based on church studies within the Archdiocese of Medan.

Keywords

Umpasa and umpama; Batak Toba culture; Catecism; Medan Chatolic churches

Full Text:

PDF

References

Adisusanto, FX. (2000). Katekese Dalam Tugas Gereja Refleksi Pendek atas Katekese. Yogyakarta: Lembaga Pengembangan Kateketik Puskat.

-------. (2000). Katekese Sebagai Pelayanan Sabda. Yogyakarta: Lembaga Pengembangan Kateketik Puskat.

-------. (2000). Katekese Sebagai Pendidikan Iman. Yogyakarta: Lembaga Pengembangan Kateketik Puskat.

Budiyanto, Hendro ST. (2011). Menjadi Katekis Volunter. Yogyakarta: Kanisius.

Hardawiryana, R. (1991). Dekrit Tentang Kegiatan Misioner Gereja Ad Gentes (Kepada Semua Bangsa). In Seri Dokumen Gerjawi No. 13 (Vol. 53, Issue 9). http://www.dokpenkwi.org/wp-content/uploads/2020/02/Seri-Dokumen-Gerejawi-No-13-AD-GENTES.pdf

Hutabarat, Rafael. (1981). Berkatekese: Katekese Sebagai Sarana Pembentukan Hidup Kristen Jemaat. Yogyakarta: Kanisius.

J.C Vergouwen. (2004). Masyarakat dan Hukum adat Batak Toba. Yogyakarta: LkiS Yogyakarta.

Nainggolan, S. R. (2011). Eksistensi Adat Budaya Batak Dalihan Na Tolu pada Masyarakat Batak.

Nainggolan, Togar. (2012). Batak Toba Sejarah dan Transformasi Religi. Medan: Bina Media Perintis.

Papo, J. (1987). Memahami Katekese. Flores: Nusa Indah.

Pardosi, J. (2008). Simbolik Umpasa, Makna Ulos, Dan Perkawinan, Adat Toba, Batak. IV (2).

Paulus VI, P. (1967). Evangelii Nuntiandi (Mewartakan Injil). Seri Dokumen Gereja, 6 (11).

Panggabean, H.P. (2007). Pembinaan Kehidupan Beragama Dengan dukungan Nilai-Nilai Adat Budaya Dalihan Na Tolu. Jakarta: Kerabat.

Siahaan, Mangaraja Asal. (2004). Adat Dohot Umpama. Pematang Siantar: Tulus Jaya.

Siahaan, N. (1964). Sejarah Kebudayaan Batak. Medan: Napitupulu & Sons.

Sibarani, Parda. (1976). Umpasa Batak dohot Lapatanna. Pematang Siantar:“Parda”.

Sihombing, T.M. (1997). Jambar Hata. Pematang Siantar: Tulus Jaya.

Sinaga, Anicetus. (2012). Taman Monumen Dalihan Na Tolu. Medan: Bina Media Perintis.

Sinaga, R. (2013). Umpasa, Umpama dan Ungkapan dalam Bahasa Batak Toba. Dian Utama.

Sitompul, R. H. (2009). Ulos Batak Tempo Masa Dulu-Kini. Mitra.

-------, R.H.P. (2007). Proses Mengangkat Anak Adat Dalihan Na Tolu. Jakarta: Kerabat.

Tambunan, E. (1982). Sekelumit Mengenai Masyarakat Batak Toba dan Kebudayaannya. Tarsito.

Teleumbanua, M. (1999). Ilmu Kateketik. Jakarta: Obor.

Toruan, N. L. (2012). Sastra Lisan Batak Toba. Mitra.

Vergowen, J.C. (1985). Masyarakat dan Hukum Adat Batak Toba. Jakarta: Pustaka Azet.

Alkitab Deuterokanonika. (2009). Lembaga Alkitab Indonesia: Jakarta.

NostraAetate. (1965). Dokumen Apostolik Paus Paulus VI tentang “Pernyataan tentang Hubungan Gereja dengan Agama-Agama Bukan Kristen”.

Sacrosanctum Concilium. (1963). (Ensiklik tentang Konstitusi tentang Liturgi Suci.

Konsili Ekumenis Vatikan II. (1993). Konstitusi Dogmatis tentang Wahyu Ilahi Dei Verbum. In Dokumen Konsili Vatikan II.

Komisi Kateketik KWI. (1997). Upaya Pengembangan Katekese di Indonesia. Yogyakarta: Kanisius.

Ona Sastri. (2013). Peranan Umpasa dan umpama dalam Budaya Batak Toba sebagai Salah Satu Sarana Berkatekese. Skripsi, Jurusan Kateketik Pastoral, STP Santo Bonaventura Delitua-KAM.

Ona Sastri. (2016). Umpasa dan umpamadalam Budaya Masyarakat Batak Toba sebagai Sarana Berkatekese (Studi kasus di Kevikepan Santo Thomas Rasul, Keuskupan Agung Medan). Tesis, Jurusan Magister Pastoral Kateketik, Institut Pastoral Indonesia, Malang-Jawa Timur

Anni Rahimah. (2017). Pola Sintaksis dan Pilihan Kata dalam Umpasa dan Umpama. Jurnal Education and Development STKIP Tapanuli Selatan.

Astuti Samosir. (2018). Analisis Makna dan Nilai-nilai dalam Umpasa Adat Batak Toba. Jurnal Bahastra.

Jhonson Pardosi. (2008). Makna Simbolik Umpasa, Sinamot dan Ulos pada Adat Perkawinan Batak Toba. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra.

Lamria, Dkk. (2022). Umpasa dalam Ritual Saur Matua Budaya Batak Toba. Jurnal Sintaks.

Lia Ismarini. (2019). Kearifan Lokal dalam Umpasa Batak Toba. Jurnal Littera.

Melvawati, Dkk. (2019). Hubungan Teks dengan Konteks dalam Umpasa Pada Perkawinan Suku Batak Toba. Jurnal Tuah.

Ona Sastri Lumban Tobing, Dkk. (2022) Pembentukan Hidup Rohani terhadap Karakter Calon Guru Pendidikan Agama Katolik. Jurnal Edukatif.

Paulinus, Dkk. (2022). Revelasi Allah Pada Sulang Silima Pakpak dalam Hidup Menggereja Umat. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Katolik.

Purti Sion Sinaga, Dkk. (2021). Semiotika Umpasa Bahasa Batak Toba; Pendekatan Roland Barthes. Jurnal Ilmiah Korpus.

Theresia Anggraini Malau, Dkk. (2021). Analisis Makna Denotatif dan Konotatif Pada Umpasa dalam Pernikahan Adat Batak Toba. Jurnal Alfabeta.

Article Metrics

Abstract views: 1026 PDF views: 571